ÅRSSAMANNFATTNING 2020

Har kopierat frågorna som UnderbaraClara använt i sin årssammanfattning, men har strukit några frågor som relaterar till personer som dött och saker som jag önskade mig men inte fick. 

 

Gjorde du något 2020 som du aldrig gjort förut? Jag startade försiktigt upp mitt företag Trädgårdsingenjören Lisa Linnea. Att starta upp mitt företag var stort, även fast jag hunnit med några uppdrag så har jag inte riktigt kunnat vara så aktiv som jag velat. Köpte ny bil, firade Hellas för möhippa, fick en fast anställning och började arbetspendla. Men störst av allt är ändå att bära ett barn i min mage,det har varit en utmaning att försöka växa in i tanken att vi nu ska bli en liten familj. 

 

Genomdrev du någon stor förändring? Den största förändring som jag genomdrivit under 2020 är på min arbetsplats. Jag kom som ny trädgårdsmästare till en etablerad trädgård och har bland annat jobbat hårt för att öppna nya kanaler för sammarbete. Har också jobbat en del med mig själv, försökt lära mig att slappna av. Med en färdigrenoverad lägenhet har jag kunnat freda tid till att bara vara, en dag i veckan har blivit stalldag och jag försöker att ta ett kvällsbad med en bra bok då och då. Har läst minst en bok varje månad, oftast flera.

 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, flera stycken! Så fantastisk att se sina vänner och släktingar bli föräldrar.

 

Vilket datum från år 2020 kommer du alltid att minnas? Julidagen när mamma och pappa skulle åka upp till Västerbotten. Samma morgon som jag hade kissat på en sticka och fått reda på att jag bar på ett liv inom mig. Firade med nybakta bullar (mamma hade vaknat vid fyra) och kaffe på sängen innan maken gick till jobbet och dagen rullade igång. Livet började då ta en ny riktning.

Vilka länder besökte du? Jag höll mig i Sverige.

 

Bästa köpet? Elbilen! Att kunna åka till och från jobbet när man vill, att inte behöva vara styrd av försenade tåg eller bussar som strular. Att mina resor dessutom drivs av el och inte disel samt att slippa trängas med andra resenärer har varit två stora plus.

 

Gjorde någonting dig riktigt glad? Att få testresultatet i handen, att KUB-testerna gick finfint. Att få en fast tjänst, som inte bara innebar trygghet utan även att alla mina år av studier fick komma till användning. Att jag hittat ett stall inte långt ifrån lägenheten dit jag alltid är välkommen och att det därmed har blivit mer regelbunden ridning.

Saknade du något under år 2020 som du vill ha år 2021? Min matlust har jag saknat, efter månader av kräkningar och jobbigt illamående så hoppas jag innerligt att matlusten och därmed orken återvänder. Inte saknad, utan mer längtan går ju till pyret. Att få träffa den lilla person som sprattlar inuti mig. Blir lycklig av varje rörelse.

 

Vad önskar du att du gjort mer? Träffat vänner, vilket skulle ha gått helt emot rådande restriktioner och av den anledningen inte heller blivit av.

 

Vad önskar du att du gjort mindre? Slöscrollat på mobilen och oroat mig för struntsaker.

Favoritserier från året som gått? The crown! Tittar inte så ofta eller så mycket på serier, men The Crown blev snabbt en favorit. Var lite sen på bollen, men den serien är väldigt bra. Har också tittat på World on fire som utspelar sig under andra världskriget och Outlander. Funderar på att se Downtown Abbey nästa år då jag är svag för kostymdraman.

 

Bästa boken du läst i år? Detta år har faktiskt inte bokmängden minskat lika drastiskt som under tidigare år när jag så gott som enbart plöjt studentlitteratur, utan i år har jag faktiskt läst en hel del. Tre minnesvärda böcker från året som gått har varit Röd måne av Elisabeth Nemert (en historisk roman som utspelar sig på 1600-talet), Kärleken till Frank av Nancy Horan (omskakande dokumentärroman) samt Fyren mellan haven (en fin och hjärtskärande berättelse om vad som är rätt och fel, barnlängtan och sorg).

 

Har även betat av flertalet chiclitt böcker av Lucy Dillon samt nästan alla böcker av Jenny Colgan, samtliga har varit bra bladvändare i badkaret. Den lilla bokhandeln i Paris är inte heller att förglömma!

 

Planerar att läsa mer av Lucy Dillion bland annat Lektioner i kärlek. Har upptäckt tre nya böcker av Jojo Moyes- Tretton dagar med John C, Under Londons broar och Bergens stjärnor som skulle vara trevliga att läsa. Planerar även att läsa om samtliga flickböcker i Merri Viks serie om Lotta, om jag lyckas få min serie komplett...

 

Största musikaliska upptäckten? Efter min bullerskada har jag svårt för att plugga in musik i öronen, därmed har jag nog aldrig lyssnat på så lite musik som jag gjort under 2020. Jag tycker helt enkelt att det är för obehagligt.

Vad var din största framgång på jobbet 2020? Att jag fick en fast tjänst på ett jobb där jag tillåts kombinera fysiskt arbete med kontorsjobb. Älskar variationen och mina kollegor! Att jag har lyckats rota mig på jobbet är jag också tacksam och glad över. Men glad är jag också över att bevattningsanläggningen kom på plats. Att jag lyckades svänga ihop texterna till trädutställningen i tid, att fat ordnades och krafttag togs mot rotlössen. Mycket finns där dock ännu kvar att göra!

 

Största framgång på det privata planet? Att jag har gett mig själv mer egentid till att pyssla, läsa, träna och blogga. Att jag i större utsträckning har prioriterat mig själv, särskilt nu när magen blivit större.

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Topparna och dalarna har nog gått relativt jämnt ut detta coronaår. Självklart har en saknat närheten till släkt, vänner och familj. Jag bearbetar också min förlossningsrädsla och kommer ta till proffessionell hjälp här efter nyår. Samtidigt så växer ett litet pyre i magen, jag har inte fått missfall som jag nojat mig för i månader och ingen kunde ha varit mer glad och lättad över att pyret tycks må bra än jag.

 Vad spenderade du mest pengar på? Elbilen!
 

Något du önskade dig och fick? Att ett liv skulle börja växa. Min trädgårdsmästartjänst.

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2020? Jag jobbade, men vilken arbetsdag sedan! Jag och Linda åkte till Hjo och valde ut träd till diverse olika trädplanteringsprojekt. Det är inte varje dag man gör val som troligen kommer leva över en själv med råge. 

 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Ja, att pandemin aldrig hade brutit ut.

 

Vad fick dig att må bra? Att svinga mig upp i sadeln för en uteritt. Fysiskt arbete och träning, att bada, vara ute i skog och mark samt känna att jobbet började flyta på. Men viktigast av allt min man, vi är ett oerhört bra team och han får mig alltid att må bra.

 

Vem saknade du? Många! Men låt oss hoppas att vaccinet 2021 blir nyckeln som gör det möjligt att ses igen.

 

De bästa nya människorna du träffade? Mina nya arbetskamrater!

Mest stolt över? Att min kropp orkar bära och nära barnet i min mage.

 

Högsta önskan just nu? Att förlossningen ska gå bra och att pyret ska få vara frisk. Att maken ska slippa ha ont och få genomföra sin knäoperation. Frånsett det så är jag enig med UnderbaraClara "Fred på jorden och prioritering av miljöfrågan och vaccin till alla..."

 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Testa att ta ut föräldraledighet. Börja sova närhelst jag kan. Upptäcka barnvagnspromenader. Från och med nästa år påbörjas ett nytt kapitel i livet 💖

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0