Det förlösande regnet

Regn, äntligen regn! Så som jag hoppats och blivit besviken, för nog har allt väderappen visat regn några gånger de senaste veckorna. Men likt de få molntussar som behagat att visa sig på himlen, har de snabbt svept bort och regnmolnen försvunnit. Men i natt kom det äntligen, det förlösande regnet! 

Var ute och vattnade igår kväll så att vattnet skulle kunna tränga ner lättare i jorden. Idag är det utlovat regn hela dagen så det pysslas på inomhus och mellan varven går en ut och tömmer alla hinkar och spann i regntunnorna som jag har för att samla regnvatten. Det är endast boningshuset som har hängrännor, samtliga uthus är i dagsläget inte utrustade med sådana finesser, men det planerar vi att åtgärda. Får bara se när det blir. Hur som helst är planen att gå upp tidigt imorgonbitt och vattna lite till innan Operation täcka landen drar igång. Borde egentligen ha gjort täckt landet för länge sedan, men annat har prioriterats. Är dock glad för att vi ifjol kom oss för att flisa gångarna. I år blir det till att täcka även runt de grödor som vi odlar, vilket jag inte gjorde kring allt som odlades ifjol, så som ses på bilderna.







Nu håller jag tummarna för att det inte dröjer lika länge till nästa regnskur! Det kan gärna få regna varje natt nu när det är så varmt 🥰 Tänker på våra bönder som kämpar med detta oberäkneliga klimat som har förändrats och som verkligen behöver regn under vegetationsperioden! Vi också för den delen, vilket få kanske förstår vidden av. Jag pratade med en person härom veckan om precis det som Erika Bjerström lyfter i detta klipp. Hon beskriver det så bra, lyssna vettja! 







Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0