Magiska dagar

Att resa är trevligt, men att vara hemma är verkligen inte fy skam! Har haft fantastiska dagar hemma och bara njutit. Denna helg har känts som en hel semester, för jag har hunnit med så himla mycket. Exakt vad jag har haft för mig hinner jag inte göra några utläggningar om nu, för nu ska kängorna på. För första gången på mycket länge ska jag, pappa och min bror ut och vandra. Så nu ska jag fortsätta njuta av fjälltoppar, midnattssol och porlande bäckar. Vi hörs om en vecka!

När skymningen faller

Mormor brukade säga att när änglarna skakade sina mattor så dansade norrskenet över himlavalvet. Jag frågade aldrig vad änglarna gör när himlen brinner. När morgonens gryning eller kvällens rodnad sprider sig över himlen. När skymningen faller över oss likt ett batikfärgat skynke i rosa, orange, vitt och blått.

Nätterna i norr kan vara fullkomligt sagolika, magiska.

Den proteinrika frukosten

Har landat i Norrland. Hemhemma. Jagar mygg halvhjärtat med ena handen, men tillslut tycks den lilla på mina fötter få nog av surret. Raja hoppar upp och tar den i munnen. En lite för proteinrik frukost för min smak. Jag föredrar mitt morgonkaffe, helst utan myggtillskott.

En av de första sakerna jag gjorde när jag kom hem var att tvätta, både mina kläder och lånade. För när jag vaknade på dagen till Sannas fruhippa, så insåg jag att jag saknade kläder att ta på mig. Jag hade planerat fruhippan in i minsta detalj, men jag hade glömt en sak. Mig själv. Så när dagen var inne så hade jag varken en kofta eller ett par strumpbyxor till min klänning. Inte heller hade jag något annat än en lortig regnjacka som bokstavligt talat luktade koskit. Moster Gudrun kom till undsättning och lånade mig en somrig kofta. Mitt kusinbarn Tristans jacka som blivit för liten, visade sig passa utmärkt till mig och strumpbyxor fanns på ICA Maxi (fast när det väl var dags att klä upp sig så glömde jag att ta på mig dem). När jag inte tvättat, så har jag diskat. Jag har skrubbat mina loppisfund så det stått härliga tider till! Jag hamnade nämligen på loppis igår och loppis för mig är verkligen sommar!

Uppläggningsfat från Gustavsberg (de grårandiga till vänster), blommiga porslinstalrikar (både flata och djupa) samt en stor glasflaska som kommer från Umeå bryggeri. Har tänkt att använda den senare som golvvas, medan den lilla dosan längst fram ska få sig ett nytt lädersnöre till locket. Jag vet inte riktigt hur, men på något sätt ska de nog få plats i vitrinskåpet...

Fruhippan

Min resa upp till Umeå kunde mycket väl ha varit för att mysa med släkten. Delvis är det en av förklaringarna, men mycket varför jag hamnade i Umeå berodde på att vi planerat in en fruhippa för min bandomsvän Sanna. Som några av er kanske kommer ihåg så var det dop här för ett tag sedan och då överraskade Sanna och Marcus alla med att själva skrida fram till altaret. Att de gift sig var vi självklart tvungna att fira och den fruhippan gick av stapeln i helgen. Frun blev tagen på sängen i Djupfors (Ammarnäs), överräckt en mycket spretig packlista och därefter kidnappad i en rosa onepiece med tillhörande brudslöja. Diverse uppdrag väntade längs vägen och ledde henne så småningom till Umeå, där jag och Sara-Helen dukat upp med picknickmat på hotellrummet (picknick ute i parken var uteslutet eftersom regnet stod som spön i backen). Vätskade upp och åt plockmat, uppladdning inför vad som komma skulle. Sedan lastade vi in oss i taxin, satte på Sanna en ögonbindel och rullade till Industrigatan 12. Jag har själv aldrig varit där tidigare, inte heller provat på den aktivitet som vi där utförde. Men det var riktigt roligt att dansa poledance! Roligt, men ansträngande, för det dröjde inte många minuter innan svettdropparna glittrade i pannan. Efter 90 minuters dans/styrketräning så var man både trött, svettig och mör. Så då satt det fint att åka tillbaks till hotellet, snygga till sig och sedan gå ut och äta en bit mat. Min mobilkamera som blev skadad illa däran av sekatören i benfickan tidigare under säsongen, kunde inte föreviga några bilder. Däremot så knäppte Sara-Helen glatt med systemkameran, så inom kort kanske det blir bildkavalkad här på bloggen, som förevigar såväl mat och efterrätt som drinkarna på dansstället som vi besökte efteråt medan kvällen övergick till natt.

Det glada gänget av barndomskamrater.
Regram från Linn Skum (tjejen med det svartvita linnet)

Det rullar på

I fredags, för snart en vecka sedan, fick jag lite ledigt. Hoppade på tåget tillsammans med Lovisa, för att sedan några timmar senare vinka av varandra. Hon skulle av i Östersund och jag i Umeå. Tänkte att det var tur att jag vågade, vågade tacka ja. För hade jag inte accepterat att ta emot Lovisa så hade Enaforsholms fjällträdgård dels inte fått ett par extra händer, men jag hade inte heller träffat henne. En ny trädgårdsvän som vurmar för det odling i norr och som dessutom blivit en äventyrsvän, men jag återkommer om äventyren. Ett smakprov på vad vi hunnit hitta på synd här nedanför.

När tåget ökade i hastighet från Östersunds perrong, så passade jag på att jobba undan lite pappersarbete och ringa några samtal inför Trädgårdsdagen den 6 augusti. Sedan var jag framme, gick hur fort som helst och väldigt smidigt också för jag behövde aldrig byta tåg! Hade tänkt att göra en tidig kväll, men efter god mat och en högst stillasittande dag, tog jag Layla med ut på en promenad. Det var en promenad utöver det vanliga, för jag hinner sällan både skåda kolonilotter, träffa mina kusinbarn och besöka en flygplats för att plocka upp en nyss hemkommen kusin. Men den promenaden var just en sådan kvällspromenad <3 Lycka måste vara att ha en stor släkt och många goda vänner!

En trädgårdsmästare noterar

Jag jobbar på här på Enaforsholm. Det ekar lite tyst här på bloggen, men i mina öron hörs forsens brusande och svalornas kvittrande. De har nämligen flyttat in i trädgårdens fågelholk, svalorna. Någon som också har flyttat in är min praktikant, Lovisa, som jag haft förmånen att ha här i snart två veckor. Väldigt trevligt att ha någon att bolla tankar med samtidigt som jag själv fått fundera och strukturera upp mitt arbete. Nog för att jag arbetat målinriktat tidigare, men det är även viktigt att kunna kommunicera varför man gör som man gör samt vad anledningen till detta förfarande är.

Dagarna fullkomligt rusar iväg, med långa dagar ute i trädgården och planering inför kommande event. Dessutom så har jag och Lovisa varit ute på äventyr, sånt kan man aldrig få för mycket av!