Mellandagsförströelser

Nu när biblioteksböckerna är utlästa så har jag börjat snegla mot Svtplay. De har några fina guldkorn som ligger uppe just nu, vad sägs om klassikern Fanny och Alexander (som jag själv aldrig sett)? En långfilm av Ingemar Bergman, med betoning på långfilm eftersom den nästan är fem (!) timmar lång.


 

En betydligt lättsammare klassiker så här i juletider är Love Actually. Stjärnspäckad julkomedi från 2000-talets början.

 

Flera dokumentärer om en av våra största kvinnliga författare, Selma Lagerlöf, ligger uppe och minst en vill man såklart se! Missa inte heller mina rader från när jag besökte Selmas Mårbacka.

 

Över till mer lättsam, digital läsning. Houseandgarden är ett riktigt stilsäkert magasin och tre svenska reportage ligger på min topp tre lista:

Karl Erik Halldéns hus på Öland är en riktig dröm! Mötet mellan William Morris "Lemon Tree" och färgen på bröstpanelen i köket får det att sjunga inom mig. @houseandgardenuk 

Marie-Louise Sjögrens sommarbostad är inredd med härliga mönstermatchningar, bland annat många textilier från William Morris. Ljuvligt tidningsomslag om ni frågar mig! @houseandgardenuk

Samma inredare har även figurerat i tidningen en gång tidigare, vilket du kan ta del av här

Men är det någon som gillar färg så är det Sebastian Bergström som också bor i Stockholm, hans lägenhet hittas i detta reportage och är betydligt mer budget än Marie-Louise som verkar ha obegränsat med pengar. Färg gör en glad!


 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0