En helt vanlig förmiddag

En helt vanlig förmiddag i livet, så som det mest ser ut för mig nu när jag läser på distans. Häng med vettja!

 

Jag pallrar mig upp med sambon där strax före 6. Chili rastas, eller rastar han kanske mig? Killen pinkar hur som helst in sitt revir nogsamt, ingen stolpe får glömmas bort!

 När vi kommer in så får Chili frukost. 
 

Kryper sedan ner i sängen igen, tillsammans med en kaffekopp och en macka. Kaffe på sängen är ett måste, bästa stunden på dagen, oftast i sällskap av mina två killar. Men kaffet intas för sambons del idag nere på stationen. Jag surfar in på mina favoritbloggar och tar del av senaste nytt, vill ha lättsam läsning där på morgonkvisten. 

 

När jag fikat klart, ropar jag på Chili och ger honom tillåtelse att hoppa upp i sängen. Dags för morgonmys!

 

Sedan, när koffeinet kickat in och jag vaknat till, så pallrar jag mig ut i köket. Ställer mig oftast och diskar undan, alltid är det något som står i diskbaljan, så även idag. Jag tycker det är lite meditativt att diska och har därför utnämnts till diskmaskin här hemma. Kolla bara på diskstället, visst blir man glad? Det mesta av mitt porslin är udda och inköpt på loppisar runt om i Sverige. Gillar blandningen mellan mitt udda och loppisfyndade porslin som möter sambons mer strikta stil med tidslöst Höganäsporslin. 

 

 

Drömmen är att ha ett fönster vid diskbänken, så att man slipper stirra rakt in i köksluckorna. Men eftersom det inte kan anses som görbart i denna lägenhet, så har jag alltid något grönt ståendes på diskbänken. Varierar även vaserna varje vecka, i veckan är det en marmorvas som inhandlats på Kupan i Vadstena samt en E-kolv från en av mina favoritbutiker på Öland. Som minst förgyller en vas diskbänken, men oftast är där två eller tre. Idag står det blandade pelargonstänglar tillsammans med blad från en Dr. Westerlund pelargon i den ena vasen och några kvistar i E-kolven.

 

Dags att ordna andra laddningen med kaffe, jag är ju trots allt student… koffein flyter i ens ådror. Kalaskaffe-burken har jag fått av farmor och däri är faktiskt kalaskaffe, för det är kaffe från Arvid Nordqvist och det är kalasgott!

 

Dags att bänka sig vid den stationära datorn som står i hallens platsbyggda datahörna. Notera även att muminkoppen är utbytt, jag har för vana att skilja mellan jobb och fritid genom att byta mugg. Det är de små detaljerna som skiljer när man pluggar hemmavid… Så detta är min arbetskopp, bästa koppen som påminner mig om förra sommarens föreläsning på Naturrum. Det blev faktiskt den mest besökta föreläsningen på Naturum i Ammarnäs ifjol, ett mycket smickrande publikrekord! Men så handlade ju också föreläsningen om byns egna turistattraktion, Potatisbacken och de som odlar sin potatis där. Det var ju förresten samma presentation som jag hade på Nolia Trädgård ifjol.

 

Sådär ja! Nu är det dags att ta sig i kragen och fortsätta skriva! Chili passar på att glassa i vårsolen och spana in snygga tikar. 

 
Ha en fin dag!
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0