Nyårsafton

Jag är helt säker på att jag har publicerat ett inlägg om nyårsafton på självaste nyårsdagen, men det inlägget verkar ha fått fötter och försvunnit! Så här kommer en omskriven version...
 
Moster välkomnade oss med marschaller som hon gjort själv <3
 
Till förrätt serverades grönkålspaj med ädelost och nötter. Jag hann med nöd och näppe svänga ihop dem, för den lilla turen till skogen för att färdigställa röjningsarbetet uppe i Talludden tog inte en utan 6 timmar. Men jag hann...
 
Heidi hade dukat fint med ljus och murgröna. Mamma stod för varmrätten som bestod av tjäder som gått mör i lergryta tillsammans med inte mindre än tre olika såser, kantarell-, sky- och bearnaisesås. Till det serverades råraka med västerbottensost.
 
Till efterrätt hade moster svängt ihop en saffranspannacotta som man själv fick toppa med valfritt tillbehör. Jag valde passionsfrukt och hallon. Tillsammans med ett rullrån som min mamma gjort så blev det både lent, knaprigt, syrligt och sött. En perfekt avslutning på det nya året!
 
Från att middagen var uppäten fram tills dess att det var dags att ringa in det nya året roade vi oss med att se gamla filmer som min moster filmat från när vi var små. Det var riktigt trevligt att titta tillbaks på den första flotteturen, när moffe lagnade (fiskade med nät) och momme skar bjärgo (torkat renkött) åt oss barnbarn som flockats runt henne.
 
 
Jag passade även på att leta fram mina nio mest gillade bilder på Instagram. En skärva av livet i form av små fyrkanter från året som flytt. Jag inledde året starkt på hästryggen ❤️ Det blev vår, första våren på gården och alla gullvivor gav sig tillkänna. Vårblommorna avlöstes av äppelblom och det gamla knotiga öppelträdet gav perfekt skugga under dotterns vilostunder.

Jag har fångat precis varenda bacill som dottern så generöst kommit hem med från förskolan, så det har blivit mycket VAB och sjukfrånvaro under hösten. Där under sommaren var det arbetstempot som gjorde att kroppen ibland sparkade bakut. Tur då att det fanns jordgubbar och glass som en kunde stärka sig med (samt bra böcker från biblioteket).

Emellanåt har jag varit djurvakt och fått vackra ägg som belöning (plus oändligt med gos) ❤️ Hemhemma i Ammarnäs blev det att testa SUP för första gången, vilket var fantastiskt roligt! Japansk smörboll och krollilja förevigades hemma hos våra goda vänner i Norrbyberg, ett sista stopp på semesterresan som helt vigdes till restaureringen av Blomsterlottas trädgård. Där mot slutet av sommaren och långt in på hösten blev det till att sylta och safta. Och nu står granen grön och grann i stugan. På årets näst sista dag bakade vi tunnbröd för glatta livet uppe i bagarstugan, vilket snabbt kvalade in som en favoritbild och slog ut burkarna med krusbärssylt som varsamt staplats framför muren. Med dessa nio bilder säger jag glatt hej då till det arbertsintensiva året som gått och hälsar år 2023 välkommen med öppna armar ❤️❤️❤️
 
 
Denna bild kvalade inte in, men personligen så tycker jag att den trumfar alla bilder i världen. Den 24 mars fyllde nämligen Vilja 1 år ❤️
 
Nyårsaftonen satte punkt för ett mycket arbetsintensivt år, men oj så fin avslutning det blev! Hoppas att även du fick ett fint avslut på 2022!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0