Årets trädgårdsbok

Dessa böcker nominerades till Årets trädgårdsbok:

Bild: Stockholms gartnersällskap

Och det blev Handbok för en gammal trädgård av André Strömqvist som tog hem vinsten. Jag har själv inte mer än bara skummat boken, men skulle personligen säga att Christina Ilminges klassiker gett mig mer. En av böckerna som däremot fick ett hedersomnämnande tycker jag personligen borde ha tagit hem vinsten. Rosarvet i Nationella genbanken av Lars-Åke Gustavsson och Henrik Morin och som getts ut av SLU / Nationella Genbanken spår jag kommer bli en kär vän i mångas bokhyllor och en sann trädgårdsklassiker. 


Men självklart planerar jag att läsa Handbok för en gammal trädgård från pärm till pärm för att kunna komma med ett mer rättvist omdöme. Även boken om Ulla Molins trädgård hoppas jag kunna läsa mer ordentligt under nästa år. Även nötodlarens handbok är jag nyfiken på, hasselnötter är till exempel en nöt som det borde finnas god utvecklingspotential att odla här i Sverige med tanke på klimatförändringarna och att hassel växer vilt i delar av Sverige.

Bilden ovan visar ett av årets bibliotekslån, Livskraft från trädgård och hav, är en bok som snuddar vid att vara trädgårdsbok även fast jag nog mest skulle säga att den kvalar in som en livsstilsbok. Lättläst, men med tänkvärda texter och vackra fotografier. Om jag nu ska djupdyka i vilka trädgårdsböcker som jag läst så sållar sig En annan slags trädgård till listan. Den har jag faktiskt läst från pärm till pärm och den gav mig en del idéer, men den räckte att låna från biblioteket. Hanna Wendelbos bok Odla blommor köpte biblioteket in efter att jag tipsat dem, så den måste jag allt låna om och läsa från pärm till pärm. Jag gissar på att biblioteket aldrig någonsin mottagit så många inköpstips genom tiderna inom genren trädgårdslitteratur som under detta år 😉 Har bara fått ett avslag och det var på en ruskigt dyr engelsk trädgårdsbok. Så det är mitt tips till dig, börja nyttja biblioteket och se till att inkomma med önskemål på böcker om du tycker att det är någon bokrygg som ditt bibliotek saknar.





Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0