Gör dina egna bivaxdukar

Skippa plastfolien och använd bivaxdukar istället! Giftfritt och betydligt mer klimatsmart än plast. Bivax råkar även vara antibakteriellt, vilket är tipptopp när det kommer till matförvaring.
 

 
Bivaxet gör tygbiten något stel, men genom att värma duken lätt med händerna formar sig duken efter skålkanten eller vad nu tänkt täcka över. Att duken dessutom går att använda om och om igen gör ju inte saken sämre!
 
Du behöver:
 
* Bivax, jag valde Krav-märkt bivax från en ekologisk biodlare. Bivax finns annars att köpa i hobbybutiker och lite varstans på nätet.
 
* Välanvänt, nytvättat tyg där gifterna sedan länge torde vara bortspolade. Jag hittade några restbitar av köksrutigt bomullstyg i mina gömmor.
 
* Bakplåtspapper och rivjärn.
 
Gör så här:
 
🖤 Klipp till lagom stora bitar av tyget. Jag valde att fålla samtliga kanter, men jag vet de som helt sonika bara river till bitar. Bitarna behöver dock vara anpassade så att de ryms på en plåt.
 
🖤 Sätt ugnen på 150 grader.
 
🖤 Riv bivaxet på ett rivjärn. Jag valde att finriva vaxet för att kunna få till en jämnare fördelning över tyget.
 
🖤 Lägg tygbitarna plant på plåtar med bakplåtspapper. Jag använde mig av engångsbakplåtspapper eftersom vaxet kan vara lite klurigt att få bort (det blir som stearin).
 
🖤 Strössla ett jämnt lager bivax över dukarna.
 
🖤 Skjuts in i ugnen! Bivaxet ska bara smälta och det tar inte många minuter.
 
🖤 Ta ut dukarna ur ugnen när vaxet har smält och häng upp för att stelna. Klart! 
 
 
 
För ökad hållbarhet, undvik att slå om rå fisk eller kött. Efter användning är det bara till att torka av duken med lite diskmedel och ljummet vatten. Efter ett tag kan det även vara en bra idé att fylla på med mer bivax på dukarna.
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria Jonsson

Åh kanske något jag ska börja med. Låter ju kul 🙂

2021-03-16 @ 20:08:10
URL: http://sweetmaria.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0