Sommarsvep

Känner mig för tillfället hög på livet och så mottaglig för inspiration. Kan det månne bero på att det kliar i fingrarna efter att få skapa, samtidigt som dagens mission är att amma. När jag själv inte kan vara kreativ så hämtar jag inspiration från andra som är det och spar i min minnesbank. Instagram har i vanlig ordning fyllts med massor av härligheter...
 
Casa Gusto tillverkar dessa botaniska motiv i papier-maché, här fikon. Senast jag lekte med pappersmassa gjorde jag en blåsfisk, vilket kanske skvallar lite om hur mycket vatten som hunnit rinna under broarna. Blir sugen på att testa att skapa något likt detta.
 
Svenskt Tenn har grävt i arkivet och nylanserar tapeten Aurora, ritad av Josef Frank. En tidlös tapet som formgavs redan år 1947. Denna hade jag gärna satt upp någonstans!

Redan 1865 publicerades Alice i underlandet och under åren har verket inspirerat till många tolkningar, främst inom konst och mode. På Victoria & Albert Museum i London visas Alice: Curiouser And Curiouser Exhibition fram till årsskiftet. Fler än 300 föremål, bland annat bokens orginalmanuskript, finns här att beskåda. Ting som på ett eller annat sätt knyter an till berättelsen om den lilla flickan som följde efter en stressad kanin ner till Underlandet. Delar av utställningen har digitaliserats och finns att ta del av på vam.ac.uk.

Läsning för hängmattan. Deborah Moggach roman gavs ut redan 1999 och handlar om tiden då man spekulerade i tulpanlökar istället för aktier. Ett extra plus för vackert omslag och att boken filmatiserats. Filmen kom ut 2017 och det är Alicia Vikander som spelar i en av huvudrollerna, vilket bådar gott.
 
 

Under vinjetten ”Local hero” belyser Frida på Trendenser kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. I veckan fördjupade hon sig i Skultunas Liljanljusstakar. Kul att läsa om dessa klassiker som jag ifjol fick i julklapp.

 

Avslutar med lite smått och gott för gommen. Måste testa detta, rädisor med olivolja, parmesan och flingsalt.

Ett hem bjöd på ravioli med örter fylld med färsk getost, ärtor, spenat, basilika och parmesan. Mums!
 
Sofia svängde ihop en kall sallad med melon, jalapeno, ärtor och mozzarellaost. 
 
Svalkande ängssyraglass med honung, olivolja och svartpeppar serveras på Cafe Nizza. En spännande smakkombination!
 
På innergården står en stor fläderbuske, dess söta och något tunga doft fyller luften dessa ljumma sommarkvällar. Och i lurarna går nu sommarvisorna på högvarv, bland annat så spelas Visa vid midsommartid och Visa vid vindens ängar.
 
 
Alla bilder är länkade till sina källor, frånsett den sista som jag fotograferat ❣
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0