Januarisvepet

Sista januari, årets första månad lider alldeles strax mot sitt slut. Helgen har i vanlig ordning bestått av matlagning, städ och tvätt. Alla de bitar som behövs för att kommande vecka ska flyta på bra och inte bli alltför ansträngande. Har samlat ihop lite smått och gott från Instagram, samtliga profiler som också är upphovsrättsinnehavare till bilderna syns uppe i vänstra hörnet. Låt oss kika vad som fångat mitt öga lite extra!
 

Hemmet
Kombinerad fönsterbräda och bänk/avställningsyta i rent trä. Här skulle mina pelargoner och frösådder må. Kan förresten även tänka mig bordet, dagbädden och lampan som stoltserar i hörnet. Den ljusblå färgen lyfter för övrigt hela rummet och det trärena kommer verkligen till sin rätt.
 
Det blå går igen, här i biblioteket på Norrviken. Älskar för övrigt allt med denna bild och önskar såklart att det hade varit mitt arbetsrum/bibliotek, då hade ni hittat mig här med näsan i någon bok.

När ögonen inte dras mot toner av blått fastnar blicken lätt vid grönt. En grön sammetssoffa, ja tack! Gillar för övrigt det som händer där borta i hörnet vid lampan. Det känns som om lampkloten är luftbubblor som håller på att leta sig upp mot ytan. Det är lite Ariel- och havet är djupt-känsla över det hela. 
 

Maten
Alltså varma mackor, finns det något enklare och godare? En snabblunch där man lägger det som finns hemma mellan två brödbitar och värmer i våffeljärnet. 
Skördade av den sista palmkålen nu i veckan på jobbet. Grönkålen står fortfarande kvar ute i landet. Palmkål som också kallas för svartkål är supergott att kombinera med någon god ost, soltorkade tomater och vitlök. Fyll ett pajskal och njut, det gjorde jag igår.
 

Ett fat fullt av läckerheter! Här syns grönkål tillsammans med vinteräpple och vad jag har för mig är sötpotatis, för att göra den ännu mer i säsong kan sötpotatisen med lätthet bytas ut mot pumpa. Addera lite nötter för krisp och du är i hamn.
 
 
Januari sägs ju vara årets fattigaste månad, vad är då inte bättre att mätta magen med än en grön ärtsoppa? Gjord på svenska gröna ärtor såklart. Här har soppan smaksatts med ingefära, en havresallad för extra mättnadskänsla och surdegskrutonger för krisp. 
 
 
Julen må så vara över, men suget efter saffran har ändå inte gett med sig. Saffranscroissanter tror skulle vara gott att prova!
 
Efter all mat och lite sött så behöver man fylla på med lite vitaminer. Blodapelsiner har jag på senare år börjat uppskatta, extra goda är de att äta kalla när man badar bastu. 

Lektyren
Denna har jag hållit på med ett tag, tar lite åt gången. Varvar samtal med aurorabarnmorskan med läsning. 

Pysslet
Januari betyder fröbeställning. Allra helst utförs den redan i december så att man kan komma igång direkt med sina sådder i början av året, kronärtskocka och klockranka är två saker som vill sås tidigt. 
 
Ögonen drogs direkt till dessa vackra Madicken-klänningar. Som små smällkarameller, särskilt den gröna. Önskar att jag vore bra på att sy!
 


Buketten
Tulpanernas tid är nu. Här en vas med piontulpaner.
 

Med denna bukett önskar jag er en fin avslutning på årets första månad samt en trevlig start på den kommande! Glad söndag!
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0