Det matiga inlägget

På mobilen har jag ett flertal flikar öppna med recept, bara för att jag inte vill glömma bort dem. Recept som visats sig vara riktigt bra och som jag inte har tagit mig tid att addera till min receptsamtling, men som jag ändå önskar spara. Här kommer recepten, utan inbördes ordning.
 
Ungsbakad pumpa med babahanusch, gröna linser, hasselnötter, citron och granatäpplen. 
Rökig aubergineröra möter söt pumpa, friskt granatäpple och knapriga hasselnötter. Även lite grönkål har smugit sig in i rätten, ett måste så här års nu när grönkålen fortfarande står grön och grann ute i landet.
 
 
 
Katarina Ekeström som driver bloggen Skog till bord bjuder både på en idéskiss över hur en riktigt härlig salld byggs upp samt ett förslag på en sådan. Hon har döpt den till höstsallad, men enligt mig är det lika mycket en vintersallad. En matig sallad är det i alla fall, serverad med en något så ovanligt som en vinbärsdressing. Svenska äpplen finns fortfarande att få tag på, liksom kål och betor. 

 
Betor är en himla fin grej att lagra! Betorna som jag skördade hos Uffe i höstas är fortfarande fasta och fina. Ibland finns ett överflöd och då brukar jag passa på att svänga ihop biffar och frysa in. Gillar att smaksätta med pepparrot för att bryta av mot sötman som betorna får när de tillagas. Grundreceptet som jag brukr utgå ifrån kommer från Norrmejerier. Norrmejerier serverar biffarna med saffransrisotto, vilket är en bra smakkompis. 
 
 
 
Avrundar detta inlägg med ett av mina nya favoritrecept, teriyakilax från Elle mat & vin. Vill flagga för att det är så gott att det är svårt att sluta äta, men så är jag också en riktig fantast när det kommer till koriander och lime som kombineras med hetta, i detta fall chili. Sött, surt, kryddigt och salt.Samt lite knaprigt på det, eftersom laxen med fördel serveras tillsammans med cashewnötter och sockerärtor. 
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0