10 myter om babyns kön

Vi har medvetet avstått från att ta reda på Pyrets kön. Vi har som inga planer på att måla något vare sig babyblått eller rosa. Att Pyret är friskt är det enda som betyder något. Fast jag måste erkänna att nyfikenheten ibland ändå tar överhanden och det kan väl vara hänt att jag både en och två gånger googlat upp väldigt icke vetenskapliga myter för att på så sätt försöka lista ut könet. Här kommer 10 myter kring graviditeter och vad Pyret är för kön enligt dessa myter:


1. Illamående: Extremt jobbig illamående med mycket kräkningar under första trimestern betyder att det är en flicka. Jag petade i maten, spydde konstant och mådde pyton inte bara den första trimestern utan i si sådär 20 veckor. Min mamma kom dock med det som skulle bli lösningen på mitt stora problem, att utesluta gravidtabletterna. Många gravidtabletter innehåller nämligen stora mängder folsyra, något som vissa kvinnor kan reagera på. Folsyra ÄR superviktigt, så jag vill inte skrämma någon från att inte ta sina viktiga tabletter. Men om du i vecka 20 fortfarande spyr så kan du testa att utesluta gravidtabletterna eftersom folsyra då lite har spelat ut sin roll, eftersom jag vill minnas att folsyran behövs fram till vecka 13. Dessutom kan jag inte annat än hålla med min barnmorska som sa att "det är bättre att du får i dig lite mat än att du ska knapra tabletter som du spyr upp tillsammans med allt annat". Fördelen med att må som en kratta är att barnet där inne då sägs må finfint. En lång utläggning, men en kort sammanfattning- Mitt resultat: Flicka¨.



2. Magen: Här går råden isär, vissa hävdar bestämt att en gravid-mage som är spetsig och väldigt mycket framåt betyder pojke, och en mage som är rundare och syns bakifrån är en flicka. Medan andra hävdar motsatsen. Min mage syns inte alls bakifrån, och enligt min barnmorska så är det ett tecken på att det är en pojke. Men självklart har magens form att göra med gener och hur ens kropp är uppbyggd. Mitt resultat: Pojke.



3. Halsbränna: Lider du av halsbränna under graviditeten är det en pojke, om inte är det en flicka. Halsbrännan och de sura uppstötningarna tog vid när det värsta illamåendet lagt sig. Mitt resultat: Pojke.



4. Smidighet: Smidiga mamas-to-be väntar en flicka, klumpiga väntar en pojke. 

Jag har aldrig varit smidig, men varken jag eller maken har upplevt någon större skillnad sedan jag blev gravid. Och här måste man väl ändå utgå från hur man var innan man fick ytterligare en person att bära omkring på? Mitt resultat: Flicka.



5. Hormonrand (linea nigra): En mindre rand från naveln och ner betyder på en flicka, en längre rand även upp mot revbenen tyder på en pojke. 

Jag har en lång och tydlig zebrarand. Mitt resultat: Pojke.



6. Bebisens puls: En puls på över 140 slag antyder att det är en flicka, en puls på under 140 antyder att der är en pojke. Pulsen förändras ju över tid. Till exempel när man ska lyssna på hjärtslagen så brukar pulsen ganska snart gå upp. Men generellt har den legat under 140 slag när det lilla hjärtat undersökts på MVC. Mitt resultat: Pojke.



7. Cravings: Om man är sugen på salt och proteinrik mat (typ ost och kött) så väntar man en pojke, om man är sugen på sött och surt (som frukt och godis) så väntar man en flicka. 

Alltså om jag fick så skulle jag äta torrkött varje dag. Likaså gravad lax och charkuterier. Men jag vet vad man inte bör äta, så jag har hållit igen. Annat som jag varit sugen på och tillåtit mig att äta är räkor, kokt blomkål med citron och smör alternativt kokt potatis med smör. Och smör är ju salt. Likaså lakrits (som man heller inte ska äta mycket av). Emellanåt har jag näst intill kunnat dricka äppelcidervinäger och ätit stora mängder riktigt sura satsumas. Men ska maken bestämma så är det ändå salt och proteiner som vinner. Mitt resultat: Pojke.


8. Humörsvängningar: Extrema humörsvängningar antyder att det är en flicka, en lugn mamma betyder en pojke. Om mamman alltid har haft temperament så måste detta betyda att temperamentet har blivit ännu värre under graviditeten? Och enligt min man så ligger jag ungefär på samma nivå som tidigare, utan att jag för den skull har blivit lugn som en filbunke. Mitt resultat: Pojke. 



9. Sovläget: Om man helst ligger på vänster sida är det en pojke, höger sidan betyder en flicka.  Jag sover absolut bäst på vänster sida, men det har jag nog alltid gjort…Mitt resultat: Pojke.



10. Ringtricket: Häng en ring (helst din vigselring) i ett snöre eller kedja och håll över magen. Om ringen sedan rör sig i cirklar är den en flicka, om det svängen från sida till sida är det en pojke.  Avslutar med den i särklass flummigaste myten. Var såklart ändå tvungen att testa och enligt min make så rörde sig ringen i cirklar. Mitt resultat: Flicka.


Enligt dessa 10 myter så är filuren som sprattlar och har sig inne i min mage en pojke. Pojke vann ganska överlägset med 7 mot 3 flickpoäng. När som helst kan pyret nu komma att avslöja sitt rätta jag och det ska bli så spännande <3 Jag hoppas bara att jag ska hinna bli kvitt min envisa hosta först samt att mitt covid-test är negativt och att jag fått några dagar på mig att pyssla lite här hemma. 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0