En sommarvecka

Låt mig bjuda på en sommarvecka i livet. Jag och maken har alltid något projekt på gång och förra veckan varvades pyssel med festligheter...

Måndag

Mina två zucciniplantor levererar nu mängder med mat. Det är zucchini på längden och tvären här hemma. Invigde givetvis veckan med att skörda av och laga zucchinplättar, lagom många att förse ett helt kompani med mat.

 

Serverade plättarna i ett soligt kök med krispigt äpple och tunna skivor av torkat kött. Fick ett infall och blev toksugen på salt, så jag skivade helt sonika lite bjärgo. Gott så.

 

Tisdag

Äntligen var det dags! Stallet hägrade och det var inte en dag för tidigt! En liten fröken har aldrig varit i stallet tidigare och var mycket storögd.

Eftersom bröllop stundade och regn hade utlovats, så inledde vi med paraplyträning. Cowiee, som vi övade mest med, var något skeptisk till detta påfund, men lugnade sig snabbt undertiden klickerträningen fortskred. 

 
 
Efter lek med paraply och vattenkanna (och en amningspaus) var det äntligen dags! Efter fyra månader fick jag svinga mig upp på hästryggen. Oj så underbart att flyga fram i galopp tillsammans med Kaffe <3 Den lilla familjen åkte hem i blå timmen.
 
 

Onsdag

Veckans projekt inleds, vi hade nämligen bestämt oss för att hjälpa en vän att tapetsera hennes gästrum. Snabbt gjort tänkte jag, men det visade sig bli lite mer jobb än vad jag trott…Vi inledde kvällen med att bryta bort lister och riva tapetskarvar. En vägg visade sig dock vara i sådant dåligt skick att vi bestämde oss för att ta ner all tapet på den väggen. Fram med tapetborttagaren och börja ånga loss tapeterna, medan maken fortsatte på de andra väggarna. Det är en fröjd att riva tapeter och upptäcka gömda tapetskatter!

 

Torsdag

En förnöjd mamma fick fortsätta riva tapeter innan det blev paus för lite trädgårdsjobb. Monterade några rabattkanter tillsammans med maken och satte sedan igång att fylla på med täckbark innan jag satte igång att rensa ogräs med resten av trädgårdsgruppen. Avslutade med lite samkväm i pergolan, att fika är obligatoriskt efter avslutat jobb. 

 

Och ja, efter trädgårdsgruppen blev det mer fix uppe i gästrummet- tapeterna på ena väggen fick se sig besegrade. Men eftersom lillan inte tyckte det var lika kul som sin far att spackla, så hanns inte allt förarbete med så som det var planerat.
 
 
 

Fredag

Fredagsmiddag med köttfärspaj och sedan renoveringskul. Lagningstapet åkte upp på väggen som blivit utan kläder. Sedvanlig paus med gofika och kaffe i halvlek, det är himla fint när någon annan stökar fram hembakt fika och dessutom passar ens barn <3 Eftersom inget blir så som man tänkt sig, så blev all spackling inte klar, men vi var glada ändå.

 

Lördag

Efter sovmorgon skrider vi på nytt till verket. Sista spacklingen kommer på plats och det målas vitt runt fönstret. Jag varvar målandet med att se laghoppningen där Sverige rider hem ett OS-guld!!! Lagom till att vi inte kan göra så mycket mer (spacklet har en torktid på 24 timmar) så är det dags att rusa hem och kasta sig in i duschen. Det var nämligen dags för bröllop! Sätter nytt personbästa och är snabbt redo för festligheter. Upptäcker dock att jag valt kläder utan en tanke på att jag helammar! Självklart har jag valt sämsta klänningsmodellen ever, långklänning som träs över huvudet med klädd urringning. Men det är i alla fall inte snickarbyxor som vi skämtat om att jag skulle bära tillsammans med en blus på överkroppen, för är det livesänt bröllop så är det <3

 

Eftersom jag och maken i person inte närvarade på festligheterna, så ordnar vi fest själva. Skålar i bubbel och knaprar chips framför dataskärmen, efter ceremonin är avslutad och det är dags för digitalt mingel. Vi fortsätter stilen på storslaget vis och vi som annars inte äter köpekött, kalasar och gör detta kycklingrecept.

 

Söndag

Blev uppvaktad med scones på sängen, efter sovmorgon. Hur otroligt det än är så har jag och maken nu varit gifta i TRE år! Vår vigselpräst kommer ihåg oss, fint så!

Firar med att dra på oss arbetskläderna, taket behöver målas. Det står helt klart när morgonljuset flödar in i rummet. Spackelspaden har inte gått helt obemärkt förbi. Efter två vändor takmålning laddar vi med bakelser och kaffe innan vi sätter igång och tapetserar.

 
 
Mellan våderna hinner vi äta pasta med årets gula kantareller, dricka ytterligare någon kopp mjölk med kaffe och byta ett antal tygblöjor. Och hux flux så var den veckan slut!

Idag när jag skriver detta är det onsdag. I måndags tapetserade vi klart gästrummet och idag, prick en vecka efter att vi satte igång, så ska vi sätta lister. Ännu ett projekt där vi strax kan sätta punkt och oj så fint det blev! Och det viktigaste av allt, vår vän blev superduper nöjd <3 Lycka är att få hjälpa andra, särskilt de som minst av allt förväntar sig det! 
 
 
 

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0