Önskelistan

När jag började plita på detta inlägg var jag fortfarande frisk och kry, nu verkar jag ha dragit på mig en förkylning. Låg nerbäddad hela dagen igår och sov med en snarkande pälsboll på magen och en varmvattenflaska på bröstet. Mår halvdant idag, men nu verkar febern i alla fall ha släppt. Nu när jag inte längre är frisk, så hoppas jag antingen att detta bara är en vanlig förkylning som snart släpper alternativt att det är covid-19, så att jag kan få det överstökat. Huvudsaken är att jag får åka hemhem till jul, det är nämligen det jag önskar mig mest av allt. Men det går ju inte för sig om detta inte skulle släppa. Maken har i alla fall stökat bort det där med corona. 

För att få lite inspiration till årets lista backade jag bakåt i arkivet. Genom årens lopp har det blivit några listor, bland annat denna och denna, men också många ting som bockats av...

En LP-spelare önskar jag mig inte längre, vi lagade upp Nils gamla spelare. En komplett fin servis har jag fått av farfar liksom bakelitbestick. En trearmad lampa gav Jonta och Bodil mig och kaffebryggarnas Rolls-Royce fick jag av maken i födelsedagspresent (samtidigt som jag slutade dricka kaffe). Inte nog med det så fick jag en Västerbottensdräkt av mamma och pappa i 30-års present 💖 En gedigen ändträskärbräda svängde jag och maken ihop av resterna från bänkskivan i köket. För att inte nämna köksassistenten som Nils fick i kombinerad födelsedagspresent och julklapp och som han precis har packat upp ur lådan. Kan bara konstatera att jag börjar bli äldre och många ting som en önskat sig har letat sig in i ens hem. Men såklart att där alltid finns små ting en går och längtar efter ännu, varav majoriteten går att hitta secondhand...
 
 
1. Drömvasen heter KRONÄRTSSKOCKA! Jag har hållit utkik i minst 10 år på Blocket samt på Öland där Paradisverkstaden ibland har utförsäljning av dessa dyrgripar. Efter att Trendenser skrivit så fint om hantverket, blev mitt sug än större efter denna vas. Finns i färgerna vit eller lindblomsgrönt, det är näst intill hugget som stucket då båda färgsättningarna är fantastiskt vackra!
 
2. Cykelhjälmarnas Rolls-Royce, hövding som inte ser ut som en cykelhjälm utan mer som en krage, fram tills dess att man kraschar och den blåser upp sig själv. Tänker mig att den ska vara fantastiskt bra, eftersom en vanlig cykelhjälm inte skyddar lika bra från sidan. 
 
3. År 2021 kan bli det år jag glider runt i morgonrock en del och då vore det trevligt att ha en fin sådan. Jag har en stor, mjuk och gosig som är perfekt så här på vintern. Men på sommaren kan jag inte med den. Denna är i dyraste laget för att vara ett "sovplagg", men kimonon är i ekologiskt linne och skapad av en svensk formgivare. Dessutom går 10 % av försäljningen från Emma von Brömsens kollektion till WaterAid. 
 
4. Ett sopset från Iris Hantverk, ett svenskt företag från 1800-talet. Borstarna dras nu som då av synskadade hantverkare från olika kulturer enligt den gamla hantverkstraditionen. Ganska fantastiskt att någon som helt saknar synförmåga lyckas få ihop så vackra borstar, själv skulle jag inte ens komma i närheten och då har jag ändå synen i behåll. 
 
5. En spannmålskvarn för att mala eget mjöl. Jag vill helt enkelt bli min egen mjölnare! Mjöl är en färskvara, varför det mjöl vi köper i affären ofta är härsket. Vi konsumenter har bara vant oss vid att det är så mjöl ska smaka, men efter att vi i flertalet år köpt mjöl direkt från en närbelägen kvarn vet jag att det är milsvid skillnad i smaken. Ytterligare en skillnad mellan vanligt köpemjöl så kallat industrimjöl och mjöl som malts i en stenkvarn, är att det egenmalda mjölet innehåller så mycket mer näringsämnen! Det sitter nämligen ingen vals i stenkvarnen som delar upp spannmålet, utan kornen mals hela med skalen kvar. Spannmål som är ordentligt torkat håller dessutom i en evighet, medan en mjölpåse inte gör det. Genom att sitta på spannmål och en kvarn kan man alltså mala färskt mjöl när det är dags att baka. 
 
6. Det vore väldigt trevligt om min samling av Lottaböcker blev komplett! De som saknas är "Festligt Lotta", "Helt Otroligt Lotta", "Glad sommar Lotta!" samt "Liselott, Lottas Dotter". Fyra stycken från perfektion, för jag har de andra 43 flickböckerna i serien som Merri Vik har skrivit. 
 
7. En spillkum modell gigantisk drömmer jag om. Till att jäsa stora degar i när det vankas bröd- eller bullbak. Drömmarnas spilkum stod i vårt värdpars kök i Cornwall som gissningsvis rymde 8-10 liter. De hade hittat den på en fransk antikmarknad. 
 
8. Ljusstaken Seasons av Georg Jensen skulle kunna vara världens vackraste adventsljusstake? Fast jag hade nog använt den året runt och med tanke på priset så hade det varit trevligt att springa på den på någon auktionssida, men den finns även i nyproduktion.
 
9. Ljusstaken Liljan från Skultuna kan göras om till blomvas och är även den vacker och dyr. Korpgluggarna hålls med fördel öppna på auktionssidorna, men den finns också i nyproduktion.
 
10. Ljusstaken Vänskapsknuten formgavs av Josef Frank år 1938. En symbol för vänskap och fred, så hur fint vore det inte att ha den på vardagsrumsbordet? Tillverkas i Sverige och säljs av Svenskt tenn, så korpgluggarna hålls med fördel öppna på auktionssidorna (för den är hemskt dyr). 
 
11. Något som däremot inte alls kostar lika mycket och som den händige med lätthet kan göra själv är en krukmakare som kan användas för att göra papperskrukor. Mangold och andra kulturer som har känsliga rötter är bäst att plantera direkt i papperskrukor. Krukmakare säljs bland annat av Runåbergs Fröer (som haft ett riktigt tufft år eftersom deras lokaler brann ner!). 
 
12. Ett vackert träkar med massa patina är däremot svårt att göra själv, i alla fall när det kommer till patinan. Men det brukar kunna gå att hitta på auktionssajter. Karet bör vara gammalt och lite grovt och jag tänker att det kommer vara perfekt till frukt eller torkade blomsterarrangemang. 
 
13. Slutklämmen blev visst triss i trä. En örttork säljs bland annat här, men skulle lika väl kunna snickras ihop. Huvudsaken är att det blir många våningar, med mycket plats att torka kryddor med mera på.  
 



Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0