Om att sitta i karantän

I snart 14 dagar har vi varit isolerade från omvärlden. Maken åkte på covid-19 och med den kom den oundvikliga karantänen.

Att ena halvan blir sängliggandes precis när vi ska till att få flytta tillbaks till lägenheten efter fönsterbytet kändes lite nedrigt. Att komma hem till en byggarbetsplats där det första blev att städa lägenheten från golv till tak var slitigt, än mer att kånka upp alla möbler från källaren. Men det gick och idag är så gott som allt återställt. I köket har de kvar att byta balkongdörren (självklart blev det fel i leveransen), men annars är allt listat och klart. Till och med gardinstängerna kom upp helgen som var! Så till första advent kom julgardinerna upp, något som jag inte har hunnit dokumentera. Något som jag däremot har fotat är hur spöklik lägenheten såg ut när vi som bäst höll på att plasta in allt och göra lägenheten redo för fönsterbyte...
 
 
Här brukar mathörnan stå. Dokumenterat sent en kväll med mobilkamera.
 
Ett ganska tomt vardagsrum
 
Och ett belamrat sovrum, i alla fall ena delen av det
 
En annan sak som en ställts inför är att inte ha fått tvätta på snart två veckor. När en har gemensam tvättstuga så är det bara att vänta ut karantäntiden. Men fy så mycket tvätt det blir när en är sjuk och den andre skurar hela världen (nåja, lägenheten) ren. Men nu på söndag ska tvättberget väck!

I och med att maken blev sjuk så skulle en själv också isolera sig, både från omvärlden men även mot honom eftersom jag inte gärna vill bli sjuk. Hej luftmadrass i vardera rum! Men så efter nästan en vecka när det med all tydlighet visat sig att jag inte är team luftmadrass, så hade maken krafter nog att hjälpa mig putta undan fikonträden och ställa i ordning sängarna. Men tro för den skull inte att jag lämnat vardagsrummet! Nej, det är ju här jag jobbar och sover i min säng (himla tur att dubbelsängen gick att dela)! 
 
 Chili njuter av att plötsligt ha två sängar att ligga och snarka i om dagarna. 
 
Lagom till att Cowee anlände till stallet och jag planerat att åka dit fick det naturligtvis flyttas fram. Har inte ridit på flera veckor och längtar så, men snart så är karantänen äntligen över och jag får träffa stallgänget igen (=hästarna och människorma). Längtar verkligen efter att få komma upp i sadeln igen och rida ut i skog och mark!
 
Bildkvaliten är inte på topp när en ska fota från hästryggen
 
Kaffe <3
 
I tider av isolering har en tacksamhetens tanke självklart gått till Sophia som hjälpt oss handla mat när jag själv inte kunnat handla. Och om jag har velat gå! I dessa tider handlar jag i fantasin minst två gånger per dag,  vad jag är sugen på svänger från dag till dag och ibland från timme till timme! Men jag har inte tvingat min stackars granne handla så ofta...Ett viktigt tillägg. Vi bara måste prata om det här med att packa upp matpåsarna. Det har varit som lilla julafton, på riktigt! Man blir ganska lättroad när man sitter i karantän och bara umgås med sig själv. Lättroad och oerhört TACKSAM.

Gällande handlingen så har en självklart känt av hur oerhört sårbar man är när en inte ens får göra sådana vardagliga saker som att handla. Och jag har såklart undrat vem hjälper de som inte har några vänner eller släktingar som bor nära? Av den anledningen skrev jag i våras upp mig på Karantänsamverkan och senare även GodHjälp. En handling kan göra så mycket 💓
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0