Fjärde advent

Idag är det fjärde advent. Tände vi precis inte det första ljuset i adventsljusstaken? Om fyra dagar är det julafton!? I övermorgon sätter jag och maken oss i elbilen och rullar coronasäkert upp till Västerbotten. Jag har laddat med att sitta i karantän så gott som hela december. Skulle ha träffat svärföräldrarna utomhus idag, men ställde av försiktighetsskäl in det också. Handlingen har maken sedan länge fått sköta. Prio nu är att få komma hemhem <3

Även denna vecka har jag samlat ihop lite smått och gott från veckan, finheter som inspirerat mig på Instagram. Låt oss kika vettja!

Hemmet
Platsbyggda snickerier i grönt, en lampa från Svenskt tenn och riddarstjärnor i två olika färgsättningar (julens drottning kallas felaktigt av många för amaryllis, men de heter egentligen riddarstjärna, Hipperastrum x hortum och tillhör familjen amaryllisväxter). Röda rutor på textilier hör också julen till. Här hade man ju allt bra gärna druckit en kopp glögg!
 
Maten

En sak som jag inte klarara mig utan på julbordet är brysselkål. Men kanske är det dags att låta julens kålsort komma i en anna form än kokt? Här serveras den med hasselnötter och en sirapsdressing. Kan även tänka mig att byta ut sirapsdressingen mot en apelsin- och saffransolja, för en lite friskare smak.

 
Sedan ett par veckor tillbaks står ett gäng burkar med fikonmarmelad i kylen. Jag smaksatte med chili och vanilj, men för juligare smak kan man smula ner lite citron och kanel som Annelie har gjort.
 

Lektyren
Förhandsbeställde Sofia Woods kokbok i somras och här mot slutet av hösten damp den ner i brevlådan. En tidig julklapp till mig själv som jag planerar att börja läsa här under julledigheten. Hitintills har jag bara bläddrat i kokboken. 
 

Pysslet
Här kommer en dos inspiration till alla er som ännu inte slagit in era julklappar. Jag är sedan ett bra tag klar, men nu önskar man ju att en hade hejdat sig lite...
 
 
Nästa år tror jag dock att det blir inslagning i tyg så som Johanna, för jag ogillar sopsäcken med papper som varje år blir (och som är helt värdelöst att elda). Dessutom kan tygbitarna användas år ut och år in (om gåvorna ges till familjemedlemmar) alternativt så blir duken eller gardinen en del av själva gåvan. 
 
Ett sista pyssel som inte har något att göra med julklappar, är att klippa ut fåglar att hänga över matbordet. Som en stor svävande mobil! Hade varit fint att göra det av endast stjärnor också. Ser detta ihop med en stor kvist som hänger i kedjor från taket och där dekorationen enkelt kan varieras utefter säsong. 


Buketten
En blomsterfakir borde en ju skaffa sig. Ett tu tre så behöver man inte längre ett helt fång av blomster för att få till en bukett, utan det räcker med några få skönheter. Här spelar blå hyacinter förste fiolen. 
 
Med denna bukett önskar jag er en fin fjärde advent⭐️
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0