Hårdonation

Du vet väl om att du kan göra en välgärning när du klipper dig? Du kan donera ditt avklippta hår! Hos de flesta frisörer går det att ordna med hårdonationer, men det lättaste sättet att kolla upp om just din hårsalong kan klippa för en hårdonation är att ringa och fråga. Det gjorde Jossan när hon klippte sig. Hon tog sedan själv med sig sina flätor i en påse och lämnade in på USÖ hårvård. Den salongen tillhör Carl M Lundt, ett företag som gör peruker för personer som drabbats av håravfall genom medicinsk behandling eller ärftliga orsaker. Det var även där jag klippte mig. 

 

Det är dock vissa saker som en person som vill donera sitt hår behöver uppfylla: Håret bör inte vara färgat. Du bör inte heller ha några hårvårdsprodukter i ditt hår vid klippningstillfället. Men viktigast av allt, hårlängden! För att kunna donera krävs det att minst 25-30 cm hår kan klippas av.

 
Så går det till: Jag klippte av mig håret på USÖ hårvård i Örebro. Eftersom själva klippningen genomfördes på sjukhuset så flätade frisören inte mitt hår. Klipper du dig på en annan salong, så som Jossan gjorde, brukar de vilja att hårtofsarna flätas för att håret inte ska trassla till sig under färd. Flätning och klippning alltså.

Kluvna hårtoppar? Det gör inget om håret är lite slitet i topparna, det går att använda ändå! Längden behövs för att kunna knyta och greja när perukerna ska bindas ihop. Vanligen används minst tre hårdonationer till en peruk. 
 

Detta är inte ett sponsrat inlägg eller något betalt samarbete. Utan detta är helt och hållet en fråga som jag är genuint intresserad av att belysa. En himla fin grej! För handen på hjärtat om situationen skulle ha varit den omvända, skulle inte du ha varit himla glad om tre personer donerat hår så att du själv fick dig en riktig peruk, med riktigt hår istället för syntethår?  💖

 

P.s: Före- och efterbilder på min nya frisyr dyker upp här under morgondagen. Jag ska bara först vänja mig lite mer. En kvinnlig kollega började nästan gråta igår på kontoret när hon såg mig, oklart om det berodde på att jag berättade om min hårdonation eller över att min nya frisyr...

 

 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Omtänksamma du 😘 Ser fram emot före och efter bilder 😍

2019-01-06 @ 14:30:47

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0