DRÖMKALENDERN

Förra året kom jag i kontakt med Sporrong Form som gör Drömkalendern. Tänkte att det skulle vara kul att under ett års tid utmana mig själv att reflektera kring vad som får mig att må bra samtidigt som jag fick redskap för att så effektivt som möjligt få saker gjorda. Drömkalendern beskrivs som ett verktyg för att ta reda på vad du vill med ditt liv.

 

Att stanna upp och reflektera över dagen som varit och inte bara hasta vidare till nästa. Att ta sig tid att reflektera över vad som varit bra och vad man är tacksam över just idag. Att fokusera på dagens guldkorn, de små sakerna som sätter guldkant på livet. För livet är så mycket mer än de där få storslagna tillfällena, livet är det vi lever här och nu. Jag tror verkligen på att greppa penna och block och skriva av sig, dessutom är det analoga skrivandet en skön kontrast mot den digitala värld som vi lever i. Får jag skriva ner en grej på ett papper så fastnar det dessutom bra mycket bättre än om jag gör en digital anteckning. Jag blir mer medveten genom mina anteckningar, kanske eftersom tillvaron synliggörs på ett annat sätt.

Tacksam för idag-rutorna har jag uppskattat väldigt mycket. Eftersom de i ännu större utsträckning har fått mig att fokusera på allt som är positivt. Kalendern är även utrustad med Bra för min hälsa-rutor där det är tänkt att man ska skriva ner dagens fysiska aktiviteter. Rutorna är små påminnelser om hur himla viktigt det är att röra på sig och att den fysiska aktiviteten bör vara en naturlig del av ens dagliga liv. Den fysiska aktiviteten har under året ofta landat på hundpromenader, eftersom jag är ute och går väldigt mycket med Chili. Men rutan har även varit en påminnelse om mer pulshöjande aktiviteter så som att smita förbi nere på stationen och gymma eller plöja längder på simhallen. Inte minst så kom jag igång och körde konditionsträning, fredagslöpet, där ett antal månader! 

 
Jag tror jag fastnade för drömkalendern eftersom jag så länge har skrivit dagbok. Drömkalendern med sina dagliga inslag, listor och tacksamhetsövningar är också på så sätt väldigt lik en dagbok. Eftersom utrymmet är begränsat i drömkalendern så är det lätt att greppa pennan och skriva, man kommer till skott. Det finns nämligen inte något utrymme att skriva en roman.
 

Den stora nackdelen med Drömkalendern är att den helt saknar vanliga kalenderuppgifter. Kalendern innehåller till exempel inga datum, vilket innebär att det var en hel del plitande innan drömkalenderåret kunde inledas eftersom jag helst ser att där finns både veckodagar och datum i min kalender. Veckonummer är också viktigt för mig att ha i kalendern, likaså en handfull namnsdagar. Födelsedagarna blir ju alltid att man själv får skriva in. En annan nackdel är att vid alla månader som inte är 31 dagar så uppstår det tomma luckor i kalendern eftersom det är 12 olika avsnitt. Fördelen med denna typ av utformning är att man kan starta sitt drömkalenderår när som helst! Men den allra största nackdelen är att denna kalender visst har slutat att säljas, så därför har jag plitat ihop en egen variant som snart kommer att dyka upp här på bloggen.

 

P.s: Detta är inte ett betalt samarbete med Sporrong Form. Samtliga bilder på kalendern är dock hämtade därifrån. 

 

Kommentarer
Postat av: rhulth

Jag gick tillbaka lite i mina egna bloggkommentarer och såg våra gamla konversationer! Så tänkte att jag skulle titta in i din blogg igen. Jättefin idé med en drömkalender, det är nog väldigt viktigt att stanna upp och reflektera över saker och ting! Det känns som att allting går så fort, och man glömmer att skriva och dokumentera. Därför jag försöker blogga en del nu, inser ju hur lätt det är att glömma tankar man har.

Hoppas att allting är bra med dig! Kram

2019-04-10 @ 13:34:15
URL: http://rhulth.wordpress.com

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0