Påskinspiration

Till veckan åker jag och maken upp till Ammarnäs! Längtar så!!! Eftersom jag ligger nedbäddad i sängen idag tänkte jag muntra upp mig själv med ett litet kollage. Rykande färsk påskinspiration från Pinterest. Umgänget är så klart det allra viktigaste, tätt följt av god mat och vackra dekorationer…

 

Hemma har mamma alltid pyntat påskriset med ägg och andra små påskfigurer i trä. I veckan sprang jag över några handmålade ägg i trä på loppis, som fick följa med hem för en tia. Kliar det i pysselnerven kan man alltid måla egna.  Eller helt sonika offra en bok och göra pappersägg till riset- Bästa pysslet är det som håller för tidens tand och som klarar att packas ner i en låda tills det på nytt är dags att fira. 

 

Svenskt tenns elefanttyg är jag hemskt förtjust i och speciellt det gula gör sig mycket bra vid påsk. Prislappen är dock aldrig klädsam, oavsett årstid, eftersom det rör sig om ytterst lite tyg för att göra en mössa till ett ägg. Men av små stuvbitar skulle man kunna sno ihop några hättor till äggen. Budgetvarianten tillika den minst tidskrävande varianten är att duka upp till frukost med servett. Att linda tygservetten runt frukostägget höjer nivån på dukningen direkt! All dukning får gärna vara enkel, att binda ihop servetterna med gjutesnöre och en påsklilja som dekoration till påskmiddagen är gjort i ett nafs. 

Maten då? Jag har äntligen lärt mig uppskatta gravad lax, men håller allt en tumme för att Piltos kvannegravade röding ska finnas på påskbordet. Ägg är ju också en klassiker till påsk, väldigt trevligt för ögat när de är färgade. Och ägg går att färga med det mesta! Sist men inte minst så kräver påsken en påsktårta, seg maräng och citrus möts i en pavlova. Skulle även kunna tänka mig att sätta tänderna i en citruspaj... Mums!

 

Alla bilder är hämtade från mina Pinterest mappar DIY påsk samt Mat & Bak. 

 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0