När ljusen tändas därhema

Mellandagarna kan vara några av de bästa dagarna på hela året! Allt är lungt och stilla och omgivningarna är inbäddade i ett tunnt lager snö. Det vilar ett lugn i luften, som ett stort varmt täcke lagts över världen.
 
 
Jag snurrar runt i "jullovet" och har nästan ingen koll på vilken dag det är. Förrän de dagar då alarmet tjuter och talar om att det inte är en röd dag. Har jobbat en synnerligen lagom arbetsvecka, två kontorsdagar. Dessa dagar var förvisso av extrema mått, mätt i antalet arbetstimmar, men så visste jag också att ännu en ledighet stod för dörren. Dessutom har jag fått mycket uträttat på kontoret, då det varit ovanligt tyst och stilla. 
 
Kom snabbt in i lunken med långa frukostar, att dra fram något brädspel eller se en film i sängen. Vissa dagar kan jag tassa runt i min pyjamas fram till tre (det går utmärkt att ha pyjamas under täckbyxorna vid hundpromenader) eller så glider jag omkring i mitt nya underställ som jag fått av mina föräldrar. Men den mysigaste stunden på hela dagen är att dricka morgonkaffe i sängen 💖 
 
 
Eftersom granarna inte äntrade lägenheten förrän den 16 december och sedan stod kala fram till natten före julafton, så njuter jag dubbelt så mycket av dem nu. Slog på stort och placerade en gran i varje rum! Det är enbart den i vardagsrummet samt sovrummet som är så pass stora att de kan bära upp något pynt. De andra granarna har jag placerat i krukor och vaser. Riktiga Petsson & Findusgranar är de- små, krokiga och lagom glesa. Motsatsen till en ståtlig kungsgran, men ack så mycket chamigare! I år kläddes granen i vardagsrummet med ett hopplock av pynt...
 
 
Mannen förälskade sig i en liten tovad figur på en byggnadsvårdsaffär. Näverhjärtana är från en julmarknad här i trakterna. Jag köpte med mig ett tiotal hjärtan. De påminner mig om morfar 💖
 
 
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0