Julens juligaste lista

Plötsligt händer det! Bloggtorkan upphör och det i den juligaste av tider. För vad passar inte bättre dagar som dessa än julens juligaste lista? 

 

1.  Pepparkakor eller lussebullar? 
Svaret är givet! VEM vill äta en torr kaka när man kan få en mjuk? När huvudingrediensen dessutom är saffran är svaret givet! Alla som älskar lussebullar, räck upp en hand!


2. Ischoklad eller marsipan? 
Jag älskar nötter och det skulle kunna bo en liten ekorre i mig. Valet är därmed mycket enkelt, marsipan!


3. Köttbullar eller prinskorv? 
Båda hör hemma på julbordet och prinskorvarna måste krönas till riktiga prinsar. Vissa hävdar att man inte behöver skära ändarna, men varifrån tror de namnet PRINSkorv kommer? Nä, just det korven måste ha kronor och det i båda ändarna...

Trots denna harang till utläggning är det de handrullade köttbullarna som vinner matchen. Mammas köttbullar ska det vara! Och min mamma heter minsann inte Scan!

4. Hemma eller borta?
HEMMA! Och med hemma menar jag hemhemma, det vill säga inte där jag är skriven utan där mitt hjärta bor. Det finns inget som slår en jul i Ammarnäs 💕

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

5. Jul utomlands eller Sverige?
Sverige alla jular i livet! Snö och släkt är två måste komponenter för att jag ska tycka att det är en fröjdefull jul. Eventuellt att jag hade kunnat sträcka mig till att fira i någon av grannländerna.

6. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? 
Varför välja när man kan se båda? Men helt ärligt så följer jag allt som oftast årets aktuella julkalender. Älskade introt till årets julkalender, det var så fint med lilla Järnkroken och leksaksloken!


7. Plastgran eller äkta? 
Det var en gång en plastgran som spårlöst försvann. Försvinnandet inträffade faktiskt i Lindesberg och råkade infalla samma år som jag och maken flyttade ihop. Granen har inte setts sedan dess….

En ny plastgran kommer aldrig mer över tröskeln, men riktiga barrisar har fri lejd 😉 Doften är en av anledningarna, doften av kåda minner om jul. Dessutom är det något visst med jakten på den perfekta granen, årets karaktär. Granen ska ha karaktär och för mig innebär det att granen inte ska vara perfekt i utseendet. En fin gran får gärna vara lite gles och Pettson-charmig. Lite rapplig och lagom anspråkslös. Sist men inte minst är det ju något visst med att hittar barr i lägenheten fram till påsk...

8. När är det dags att pynta?

Gärna redan i slutet på november! December tenderar alltid att flyga förbi och vara full av roliga inslag, inte vill man då stå och stryka dukar eller stressa med sju sorters kakor! Julstressen kan minskas med 100 % genom att ta det lite pö om pö, plus att det sätter lite extra guldkant på den vanligtvis, rätt så grå november. Det korta svaret är, när tid finnes. 

 

9. När vill du att första snön ska falla?
I november, tack! Snön lyser upp, så ett vitt täcke får gärna lägga sig på marken då och ligga kvar fram till mars. Det i kombination med sol och några minusgrader och det är vinterlycka! Självklart med en kallperiod innan snön lägger sig så att det blir ordentliga isar. 

Snön borde ha absolut sista leveransdatum den 1 december, för att optimera julstämningen. Är det inte snö på julafton blir jag gråtfärdig. Tack och lov är det alltid snö på julafton i norr, men solen fattas oss. Den ser man först runt den 16 januari uppe i Ammarnäs. 

10. Kan du komma på något negativt med julen? 
Att vi konsumerar som vi hade en uppsjö av jordklot, när Moder jord i själva verket är den enda vi har. Överkonsumtion och julklappshets är julens baksida. Men det som jag främst slås av är den skarpa kontrasten som framträder mellan överflöd och misär. De finns de som saknar mat, ett tak över huvudet och en trygg famn- BÅDE utomlands, men även här i Sverige.

Juletider är även en extra utsatt tid för många barn. Den brutala sanningen är att många barn far illa under julhelgen. Våld i nära relation är alltför vanligt, sorgligt nog. Hyser du oro för att någon av dina grannar far illa:


1.  Knacka på och uttryck din oro. Fråga hur du kan bidra. Du kan också bara knacka på och gå därifrån. Ditt agerande kan lugna en situation och avbryta pågående våld.

2. Hämta hjälp! Ju fler desto bättre, i alla fall ur ett trygghetsperspektiv. Ta med dig dina grannar det ökar tryggheten för alla.

3. Ring polisen. Tillkalla ALLTID Polis omgående vid akuta situationer!

Huskurage är för övrigt en yppelig sida för en som vill läsa mer om detta otäcka som tyvärr är allt för mångas vardag. 



11. Favorit juldoft? 
Doften av pepparkaka, saffran, stearin, gran, hyacint, apelsin med nejlika och mossa. Julen är dofternas högtid!


12. Vad framkallar mest julstämning?
Att få krypa upp i soffan där alla dofterna ovan finns representerade. Blicka bort mot granen som lyser så klart och knapra på årets i särklass godaste macka, knäckebrödsmackan med skinka eller fårfiol. Detta utspelar sig dagen före julafton, det som många benämner som uppesittarkvällen. Då känner jag hur julen riktigt bubblar inom mig!



13. Vad är viktigast med julen? 
Att man tar hand om varandra, att man visar empati och medkänsla för sina medmänniskor. Att man finns där för andra och spenderar årets juligaste dagar med människor som man står nära. Att man törs glänta på dörren och släppa in andra som står utanför, in i värmen. 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0