Den som kämpar, den vinner

Ibland så känns det som man bara jobbar och jobbar och ibland undrar man till vilken nytta eller om man någonsin kommer att komma till dörren. Ett exempel på ett sådant uppdrag var när jag satt som studentrepresentant för min utbildning. Jag tog uppdraget eftersom ingen annan ville ha det och jag tyckte posten var alltför viktig för att inte tillsättas. Det var nämligen så mycket som kunde bli bättre!

 

En av mina hjärtefrågor som var mastersprogrammet i Hållbar Stadsutveckling. Tyckte att det var helt uppåt väggarna med urvalskraven och att samtliga trädgårdsingenjörer borde vara behöriga att söka. Det var otaliga möten, svängar och så avslag. Behöver inte hänga ut någon part, men de man misstänkt skulle motsätta sig gick med på förslaget, medan den andra parten gång på gång envisades med att avslå det och hänvisa till besparingskrav. Det såg det inte som en långsiktig investering, utan som en kostnad.

 

Men så i dagarna kontaktade en student mig med frågor, för hon vet att jag förr varit insatt i denna fråga. Det kan jag dock villigt erkänna att jag inte längre är och det blev därför en glad överraskning när jag tog upp mina efterforskningar. Jag insåg nämligen att trädgårdsingenjörer nu mer är behöriga att söka det master programmet! Fler möjligheter för vidareutbildning har öppnats och jag kan stolt sträcka på mig och säga att jag varit med att ordna detta. Självklart ska jag inte ta åt mig alla ära, trädgårdsingenjörerna har en fantastisk programrektor som verkligen kämpar för oss studenter och som är väldigt lyhörd. Vidare så blev faktiskt en annan student intresserad av min post efter att jag innehaft den si sådär 15 månader och erbjöd sig att ta över stafettpinnen för jag hade ju faktiskt tagit min examen. Hon fick utförliga instruktioner om att fortsätta kämpa, det skulle nog komma att vara tungrott, men någon gång måste det bli medvind, siade jag. Ingen kan säga nej hur länge som helst. Tricket är nya angreppsvinklar och tillslut så vinner man, bara man inte ger upp. Drivkraften att alltid fortsätta kämpa finner man i att man representerar så många mer än bara sig själv, det handlar om utexaminerade, såväl som studerande och kommande trädgårdsingenjörers framtid.

 

Jag är därför väldigt stolt, detta är ett kvitto på att man kan göra skillnad. Att den enträgne tillslut vinner. DU kan påverka, glöm inte det!

 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0