Smakfullt

Therese, platschefen för Enaforsholms Fjällgård, kom ut en dag här förra veckan och undrade om hon inte fick bjuda på middag. Inte säger man nej till mat inte, speciellt inte om ens hund glatt håller på att glufsa i sig ens mat som man offrat i syfte att få i sin hund medicin. Nåväl, denna härliga kvinna bjöd både mig och resten av personalen som jobbar inomhus, på en bit mat.

 

Som tur var, var jag både hel och ren (jobbar man som trädgårdsmästare så är inte alltid så fallet) när jag satte mig till bords. Och vilket bord sedan! Dukat hade hon gjort med blommor och gamla handdukar med monogram som står för Alexander Bergsten och så Enaforsholm.

 

 

Till förrätt serverades en råbiff på reninnanlår med wasabislungade sojabönor, picklad rödlök, isade rädisor, sojamajonäs, hackade jordnötter och rostade sesamfrön som serverades med friterat rispapper. En ljus lager med härkomst från Jämtland serverades till inledningsrätten.

 

 

Till varmrätt flög det in ripbröst skjuten över stående fågelhund i Stensdalen (skjuten av Therese) som serverades tillsammans med smörstekt sparris, rostade hasselnötter, nötbrynt smör och en västerbottensostkräm. Dekorationen bestod av en kvist blåbärsblommor samt picklad renlav. Till detta drack vi ett fylligt, rött vin.

 

 

Jag som är svag för efterrätter dreglade nästan vid tanken på vad som komma skulle och jag blev inte besviken! Måltiden avrundades med kaffe och en mangopannacotta med lakritskräm och hallon. Jag var väldigt nöjd och belåten över att jag hade gått med på att byta ut korven och makaronerna mot denna flotta middag! Jag menar, Therese har serverat en liknade varmrätt till prins Carl Filip, så det var minsann klass på kalaset som jag blev bjuden på! 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0