Tio saker att packa ner i toppturssäcken

 
  • Dauerbinda (för stukade fötter)
  • Första förband (för att stilla ev. blödningar)
  • Skavsårsplåster (skavsår kan dyka upp när som helst och du behöver kunna ta dig ner)
  • Regnkläder (man har inte alltid tur med vädret)
  • Termos med varmt vatten/litet gaskök (det är viktigt att fylla på med energi, helst varm sådan)
  • Energi i form av mat (typ grönpåse) & energitillskott (bars, nötter, bärremmar etc.)
  • Vätskesystem (typ Camelbak, min absoluta favorit från lumpen) Att dricka medan man går, det är grejer det! Vill man inte införskaffa ett vätskesystem så är en vanlig vattenflaska ett måste.
  • Kamera/mobil (för digitala minnen, om du inte svimmar på toppen)
  • Mössa och vantar (du ska upp på en glaciär)
  • Stegjärn &/ eller stavar (åter igen, du ska upp på en glaciär tillika Sveriges högsta berg)
 Inte direkt en toppturspackning, utan mer en fjällvandringspackning
 

Det senare saknade jag litegrann, ett par stegjärn hade inte varit så pjåkigt. Har inte direkt världens bästa grepp med mina Meindel kängor på snö/is. Att däremot ge mig ett par stavar hade nog inte varit så god idé, för jag hade nog mest varit förbaskad på dem. Tror att det är bra att ha övat och blivit lite van vid sina ”förlängda armar” innan man ger sig ut bland all sten. För förstå hur många hål det finns som man kan fastna med staven i!

 

Gällande minikitet med sjukvårdsutrustning så är det en kvarleva från min tid som sjukvårdare inom det militära. Fötterna är A och O, så det är bra att ha med sig lite saker utifall att olyckan skulle vara framme. Och för att klara fötterna så bra som möjligt kan jag varmt rekommendera ett par stadiga, väl ingångna kängor. Tillsammans med ett par vandringsbyxor samt en funktionströja som andas och en vindjacka, så är man redo för en topptur. Vill du ha mer info om vad du ska tänka på och hur du kan packa, så har Johanna skrivit mer utförligt om detta. Oavsett vad så kan det kanske vara roligt att få en annan ur gruppens perspektiv på en minnesvärd dag.

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0