Golden milk

Jag hade för mig att jag skrev ett inlägg om det i somras, men jag kan rakt inte hitta åt det! Så här kommer det som jag tänkte skriva, ett litet inlägg om guldmjölk (golden milk).

 

För en handfull år sedan fick jag ett presentkort på en ayurvedisk matlagningskurs i Stockholm. Jag passade på att utnyttja presentkortet dagen efter en bal på Karlbergs slott. Innan tyckte jag att det var bra planerat, men det tyckte jag inte där på morgonen när jag fick springa för att hinna in genom dörren innan klockan slog nio. Nåväl, ett av de recept som jag uppskattade mest på hela matlagningskursen var den gyllene mjölken. Receptet föll dock ur minnet, tills jag nu i sommar kom på mig själv med att känna ett sug efter just denna dryck.

 

 

En av ingredienserna i denna magiska dryck är färsk gurkmeja. Inom den österländska traditionen har gurkmeja använts i tusentals år och är högt värderad för sina medicinska egenskaper. Golden milk, eller turmetic latte som drycken också kallas, består av mandelmjölk, gurkmeja, kryddor och dadlar. Den kan drickas varm som kall, jag själv föredrar dock att dricka den varm. Den värmer gott ruggiga höstkvällar när mörkret sänker sig utanför fönstret.

 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0