En trädgårdsmästare summerar

Det har varit en fantastisk sommar och jag har trivts otroligt bra på mitt jobb som trädgårdsmästare på Enaforsholms Fjällträdgård. Att få ha näst intill fria tyglar att skapa. Att sätta sina egna arbetstider. Att varva slyröjning med att plantera perenner och sommarblommor. Att möta besökarna i grinden. Att upprätta nya bekantskaper och att tänja på sina egna gränser, både fysiskt och psykiskt.

 

Nu så här när sommaren är över kan jag bara konstatera att allt jag planerat att göra också blev gjort. Bland annat så höjde jag upp en befintlig rabatt, medan jag anlade en annan. En kompost som man under så många år saknat i trädgården, snickrade min sambo och jag ihop (tack Nils för ditt volontärarbete!). Otaliga perenner har flyttats. Buskar, men även träd har beskurits. Vissa mer än andra, som syrenhäcken som led av fläk- såväl som gamla beskärningsskador och som bara stod där och såg ledsen ut. En sekatörsprydd hand och si sådär tre dagar senare så började det likna något. Eller rättare sagt, det var en bas att utgå ifrån, för jag föryngringsbeskar väldigt kraftigt (bondsyren är väldigt livskraftig). Men nog skrivet, nu får bilderna tala istället! Enjoy! 

 

I maj när jag anlände var det vårflod och snöklädda fjälltoppar. Nils kom på besök och emellan arbetet med komposten så myste vi. Bland annat med fika på solvara klippor vid Enan. Nils hade både bakat bullar samt kolakakor, så kaffetåren behövde inte klucka runt ensam i magen. 
 
 
 
 
Stommen till komposten, sommarens stora projekt (bokstavligt talat) börjar ta form. 

Jag tjärade glatt. Varv efter varv med tjärblandning bestående av kokt linolja och tjära, åkte på. Lärde mig av en byggnadsvårdare att det ska vara kokt linolja, för att det då lättare absorberas av träet. 
 
 Det skvätte glatt när tjärblandningen skulle strykas på, så jag drog på mig de knallorangea galonkläderna som jag hittat i trädgårdsförrådet. Men ibland blev det lite för varmt, så här har en balsampoppel fått agera klädhängare,
 
 Nils han sågade han, så det bara yrde om'et!
 
Den färdiga komposten som blev 3 meter lång så att man kan tömma den med traktorskopan.
Att ena luckan är ljusare än den andra kan förklaras genom att vi förvarade material där när regnet kom. De två mörkare bräderna fick vi göra om så att de skulle mötas på mitten, vilket innebar att de precis innan bilden togs, fick ett lager tjärolja på sig. Därav kompostens färgskiftningar. 
 
Det börjar att spira så smått i köksträdgården! 8 pallkragar tjärades in, så att köksträdgården blev komplett. Jag grävde upp och skapade en entré med både trampsten och vinbärsbuskar.
 
En av de nedre rabatterna i trädgården, i framkant daglilja och irisar. 
 
 Strax ovanför den tidigare rabatten hittas stenpartiet (Obs! Förebild innan jag tog tag i det).
 
 
Björkkloten som avgränsar respektive odlingsparcell, skulle jag vilja påstå är en av trädgårdens sevärdheter. Tio björkar har man planterat tillsammans och sedan succesivt beskurit för att få en klotform. 
 
 
 
 
 
Del ett av cortenstålsrabatten som slingrar sig runt huset fram till entrén.
 
Första kröken...
 
På andra sidan staketet...
 
Framme vid huvudentrén
 
Det börjar även spira så smått vid flaggstångsrundeln. Dessa bilder är alltså tagna underperiod 1 (maj-slutet på juni). 
 
 
Men nu tror jag att det är dags att stänga grinden efter sig. Det räcker nog med bilder nu för er del skulle jag tro, även fast jag bara har börjat tumma på arkivet. Men det där var i alla fall några glimtar av trädgårdssommaren!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad kul att se! Vilka fina bilder :)

2016-09-14 @ 18:54:23
URL: http://www.lady-tramp.se

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0