Proteinbars

 Jag har aldrig varit så mycket för proteinpulver och andra konstgjorda preparat. Jag vill ha rena råvaror och äter hellre en bit kött eller baljväxter, än konstlat pulver. Har jag vandrat och blivit trött, så har jag sett till att fylla på energireserverna med mat. Men inför denna vandring så har jag fått tänka om, vi planerar att vara ute i två veckor och för att jag ens ska ha en chans att orka lyfta min ryggsäck så behöver jag få i mig protein. För jag vill inte bryta ner kroppen, utan snarare bygga upp den. Så när en klok vän föreslog att jag skulle baka proteinbars för att orka, så var jag så smått skeptisk. Men där i dagarna kom jag ändå på mig själv med att googla efter recept.

 

Underst: Proteinbar á la chokladboll. Bortre: Kardemumma, frön och nötter. Främre med dadlar, ingefära, kanel och kardemumma samt ägg. Samtliga satser innehåller ett antal nävar gryn, någon skopa värmebeständigt proteinpulver (1-2 dl) samt mer eller mindre choklad. 

 

Ska man göra något, så ska man göra det ordentligt. Så jag testade tre olika recept och lärde mig tre viktiga saker:

  • Ska proteinbarsen vara hållbara ett längre tag bör de gräddas i ugn.
 
  • Vanligt proteinpulver förstörs vid upphettning, men det finns speciella sorter som är särskilt framtagna för bakning på så sätt att de verksamma ämnena inte förstörs vid gräddning.
 
  • Ett av recepten innehöll ägg vilket gav barsen en känsla av kaka. Ur hållbarhetssynpunkt tror jag att dessa bör ätas upp först, då jag är osäker på dess hållbarhet ute till fjälls. Man vill inte gärna matförgifta sig själv! Så skippa äggen och damma ner lite mer proteipulver istället. 
  • Alla ugnar är olika och därmed gräddningstiderna. Använder du proteinpulver med chokladsmak så kommer dessa att se färdiggräddade ut redan innan du stoppar in dem i ugnen, så håll koll så att de inte bränns. Jag körde mina i mitten av ugnen på 150 grader cirka 15 minuter, för att sedan sänka till 50 grader med ugnsluckan något på glänt så att barsen skulle bli riktigt torra. 

 

 

 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0