Om IKEA VÄXER

Denna månad lanserar IKEA en inomhusodlingsserie där man odlar sina plantor i vatten. Hydroponiska odlingssystem, som system där man odlar i vatten kallas, är inget nytt under solen. Det som tidigare karakteriserat dessa odlingssystem är att de varit relativt dyra samt storskaliga. Mycket av den sallat och de kryddväxter som sätter färg på vår mat, är odlade i denna typ av odlingssystem. Eftersom man odlar i vatten och inte jord, så är det viktigt att ha koll på vattennivån, så att inte plantorna torkar ut.

 

Så vad är då grejen med detta? IKEA lanserar i tid och otid nya produkter! Dels ligger odlingen mig varmt om hjärtat och sedan så råkar det vara min favoritlärare som tagit fram produkten. Idésprutan Helena Karlén, läraren som allt som oftast fångade en för nya, spännande uppdrag. Var det inte en växtvägg som skulle byggas, så behövde hon Minnas och mina händer till att städa ett växthus eller föreläsa om Bokashi (nedbrytning i syrefri miljö) på Malmö Garden Show. Mest spännande blev det för mig när jag glad i hågen svarade att visst kunde jag hjälpa till och så kom det en busslast med förskolebarn som skulle underhållas en dag. Så minnena är många och varma och Helena är och förblir en otrolig kursansvarig. Så det är en glädje att annonsera att Helena nu samarbetar med IKEA!

 

 
 
“The challenge was to make growing plants in a hydroponic system simple, so that anyone could succeed ...”
 
-Helena Karlén, Swedish university of agricultural sciences.
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0