En vacker liten historia

Min mormors själ vandrar inte längre på jorden, men minnet av henne kommer jag alltid att hålla kärt. Inte heller lever hennes lilla väninna, som bodde tvärsöver korridoren på hemmet där de spenderade sina sista år. Båda var de krutgummor, levnadsvisa och ena riktiga kämpar som under årens lopp varit med om både en och annan strapats.

 

En dag, i slutet på förra året, fick jag en flora i gåva. Den lilla kutryggiga damens flora med små kommentarer i skakig handstil. Denna flora har i princip stått orörd och samlat damm. Jag har inte haft hjärta att använda den som pysselmaterial, fast det kliat i fingrarna. Där och då kändes det nämligen inte helt rätt. Men så föll det sig så att mormors byrå hamnade hemma hos mina föräldrar. Efter en godkännande nick från mamma gick jag loss. Rev försiktigt, försiktigt, ut lämpliga sidor ut floran. Helst skulle både familj och färg överensstämma någotsånär. Efter mycket funderande så hade ett mönster stigit fram.

 
 
Så blev det byråns tur. Byråns stomme fick sig lite färg som fick torka innan jag började lacka fast floraarken. Många lager lack blev det, innan jag kände mig nöjd. Nedan kan du tjuvkika på hur resultatet blev. 
 
 
Denna möbel förenar två kloka, starka och för mig, betydelsefulla kvinnor. Jag är glad över denna möbel, den värmer mitt hjärta. På kanten slingrar en liten linnea, Linnaea borealis, smålands landskapsblomma, tillika mitt mellannamn, sig fram. Därmed så är detta en byrå med spår av tre kvinnor från olika generationer.
 
 
 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0