Nyårslöften

Min kusinvitamin Johanna ,hon är bra på nyårslöften hon. Inte bara att lova och skriva ner, utan även på att uppnå sina mål. Det är inget jag direkt kan skryta med. För jag glömmer jag bort löftena som jag gett mig själv. Dessa små löften som kanske är de allra viktigaste som man kan ge. För mår man inte själv bra och tar hand om sig själv, både på det fysiska och psykiska planet, så kan man omöjligt i det långa loppet göra några underverk på andras spelplaner. Så mitt löfte till mig själv är att göra det allra bästa av detta år. Vid detta ledsnöre för 2016 så har jag knutit fast små askar med små löften, löften som är underordnade ledsnöret, men som ändå fyller något slags syfte. Löftenas syfte är att de utgör mål, mål som jag ska försöka kämpa för att uppnå. Oavsett om jag kommer hela vägen eller bara en bit, så har löftena ändå fyllt en uppgift, de har drivit mig framåt. Utan inbördes ordning listar jag så mina nyårslöften:

 

1) Besöka minst en plats jag aldrig tidigare besökt

2) Njuta av de vardagligaste ting

3) Läsa mer skönlitterära böcker

4) Börja rida mer regelbundet

5) Skriva fler krönikor

6) Gå till botten med min hälsa

7) Dricka ingefärsshots och använda plackers regelbundet

8) Blogga mer regelbundet

9) Klara av att göra chins

10) Sy en klänning

 

Eftersom jag börjar känna mig själv vid det här laget så vet jag att det inte räcker med dessa mål. Jag måste precisera mig mer än så, för att sedan i slutet av året faktiskt kunna utvärdera om jag uppnått mina mål eller inte…

 

1) Mahatma Gandhi lär en gång ha sagt att man varje år ska uppsöka en plats som man aldrig tidigare har besökt. Jag gillar att resa, men det har inte blivit så mycket av det på den senaste tiden. Så en resa till England under 2016 siktar jag på.

 

2) Frukost på sängen, långduch eller middag med tända ljus…de små sakerna som sätter guldkant på livet. Kan omöjligt göras för ofta!

 

3) 2015 var sista året på min kandidatexamen och då läste jag dag som natt, men mest facklitteratur och ingenting om en man som hette Ove…Så den och elva andra böcker kan nog vara lagom. En i månaden. Sluta pilla på mobilen (= skadligt ljus innan läggdags) och plöj istället igenom några sidor i månadens bok. Tolv böcker totalt som förhoppninsvis resulterar i tolv bokrecensioner.

 

4) Börja rida mer regelbundet är kanske det viktigaste löftet till mig själv. Att ta upp det som min själ och mitt hjärta bankar för, ridningen. Börja rida mer regelbundet, inte nödvändigtvis tävla, men att bli ett med hästen igen.

Jag och Flugar, favorithästen genom tiderna. Vi råkar dessutom vara lika gamla.
 

5) Jag har lovat min chefredaktör att skriva fler krönikor. Jag älskar att skriva, men när jag är stressad sänks krönikefrekvensen, avsevärt. Förra året tänkte jag mer uppsats och kandidatarbete, än krönika. Jag skrev där ett tag så mycket att mitt tangentbord helt la av och skrivkrampen var ett faktum. Men sex stycken krönikor under 2016 tycker jag är ett rimligt mål, det är en varannan månad. Hellre en krönika varannan månad, än en som kastats ihop i all hast. För jag gillar att bli stoppad och få beröm för det jag har skrivit, även om det inte sker allt för ofta. Men jag gillar att skriva och framförallt att beröra läsarna. Sedan är det helt klart en bonus att momme har något att läsa till morgonkaffet. Ibland får hon till och med en som helt är tillägnad henne.

 

6) Gå till botten med min hälsa är det mindre trevliga löftet, men som jag likväl måste ta tag i. Vad händer och sker i min kropp? Varifrån kommer magontet? Varför är jag så trött? För visst att jag har jobbat som en tok med kandidatarbetet (och mina andra heltidsstudier) och miljoner kåruppdrag i över tre år, men det tror jag inte är hela förklaringen. För jag är ledig nu, stressar inte och kan ändå sova 13 timmar per natt, varje natt, om jag bara får (och ändå vill jag fortsätta sova när jag väl har blivit väckt). Glöm väckarklocka, den uppfinningen biter inte på mig, utan den snarkar jag mig glatt igenom. Numer är jag även mer krasslig än frisk och då kan det ändå tilläggas att jag förr var frisk som en nötkärna. Så när min nuvarande feberfrossa har lagt sig, ska jag försöka ta mig i kragen och uppsöka herr doktor.

 

7) Denna punkt går lite ihop med punkten ovan, i syfte att stärka hälsan. En ingefärsshot minst en gång i veckan planerar jag att dricka. Det blir 52 stycken, minst. Sedan blir min tandläkare glad om jag tar efter farfar lite och börjar använda Plackers. För en god munhälsa är inkörsporten till en frisk kropp.

 

Mina trognaste läsare kan ibland få vänta länge på ett inlägg. Men jag ska försöka bättra mig!
Hunden ovan tillhör en av mina lumparkompisar.
 

8) Blogga mer regelbundet igen (TACK ni trogna anhängare som fortfarande är kvar). Minst två inlägg i veckan, ett om det är långt och väldigt välformulerat. Men helst fler såklart!

 

9) Jag vill klara av att göra chins. Men jag förstår att jag måste precisera mer än så för att inte ge upp reda innan jag börjat, så två kan vara lagom.Två chins är målet för 2016. Jag är ändå ganska så stark, men redan i lumpen upptäckte jag att mina muskler inte riktigt ville samarbeta i denna övning. Benen är starkare än armarna, så är det bara. Men övning ger färdighet!

 

10) Sy en klänning, eller helst ett dussin. Men för att det överhuvudtaget ska kännas uppnåeligt så lägger jag ribban vid en. Denna klänning som jag tänker mig försöka rädda är en gammal vintageklänning med tekoppsstora, gula rosor som håller på att falla sönder och samman. Den vill jag ge nytt liv och samtidigt sy till så att den passar min kropp och mina kurvor. För tyget, det blir jag glad av bara att se!

På Rosendals trädgård i en redan bärbar, vintagefavorit (som självklart även den är blommig).
 

Självklart har jag andra, lite mer hemliga mål (än så länge) för mig som nyexaminrad trädgårdsingenjör. En hel del äventyr väntar runt knuten och jag ser med spänning fram emot året som just har börjat. Idag har vi bläddrat fram till sida två i boken av detta år som har 365 sidor.

MEN VAD HAR DU FÖR NYÅRSLÖFTEN?

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0