Konsten att vara kvinna

Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor ... Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?”

 

Konsten att vara kvinna är ett självbiografiskt, feministiskt manifest av Caitlin Moran. Boken tar sin början på Caitlins trettonårsdag och fortsätter genom tonårstiden fram till moderskapet. Caitlin behandlar viktiga frågor så som feminism, abort, övervikt och moderskap på ett ocensurerat, ärligt och ofta roligt sätt.

 

 

"...en av årets både roligaste och viktigaste politiska böcker."
Andres Lokko

 

Detta är en bok som jag kommer läsa igen! Visst kan jag erkänna att boken ibland blev liggandes på sängbordet, dels för att det tog ett tag innan jag kommit in i Caitlins sätt att skriva samt för att stundtals så är det tunga frågor som tas upp. Frågor som tog ett tag för mig att bearbeta och processa. Men boken är ändå väldigt läsvärd och den har fått fler hundöron än de flesta andra böcker jag läst. Därmed så vill jag varmt rekommendera denna smarta och roliga bok, som gett både mig och min sambo många skratt.

 

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0