Höstlistan

 1. Vad är det bästa med hösten?
Den krispiga luften, färgerna och känslan av att starta på nytt.
 

 

2. Vad kommer du äta i höst?   
Säsongsbetonat såklart! Hösten är skördetid, så maten på tallriken kommer självklart vara säsongsbetonad. Bara för att spara på miljön, pengarna i plånboken och för att det både är gott och näringsrikt. Ugnsrostade grönsaker, kokta rödbetor med Chevré, zucchini carbonara och rostad sötpotatis med getost, koriander och kikärtor. Hösten är även de mustiga grytornas årstid.

Bild lånad HÄR 
 

3. Vad kommer du att dricka i höst?
Chaite, kaffe, rödvin, choklad och vatten kommer jag att inmundiga. Inte nödvändigtvis i den ordningen, men det kommer att vara vätskan som gör glaset halvfullt i höst.

 

4. Vad kommer bli ditt mest använda plagg i höst?     
Vintageklänningarna kommer få sällskap av tjockare strumpbyxor och stora mysiga koftor. Helst av allt ska koftan vara stickad av garn i någon mustig höstfärg. Men under mina dagliga cykelturer blir det såklart träningskläder och vid regn och rusk åker min gula regnkappa fram.

 

5. Vad gör du om dagarna egentligen?

Större delen av min höst kommer jag spendera ute i en av Sveriges vackraste parker, Alnarpsparken. Tragglar latin och knäpper lite naturbilder. Fotar och skriver en del samt tänker på framtiden. Har även avgått nu i dagarna som programrepresentant för trädgårdsingenjörerna, så snart har jag varit pensionär i två veckor!

Vaxklocka, Kirengeshoma palmata

 

6. Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan?
Livet var sig ganska likt för ett år sedan, med det stora undantaget att jag då var ansvarig för hela studentkårens ekonomi. Roddade kassörsjobbet med heltidsstudier och ett antal andra förtroendeuppdrag. Ekorrhjulet snurrade lite för fort, idag håller jag ett mer mänskligt tempo.
 

7. Vad kommer du att lyssna på under hösten?
Hösten är den period då LP-spelaren går varm. Härlig pluggmusik varvas med peppig jazz- och soulmusik som jag gillar att laga mat och pyssla till. Vill även lyssna ikapp gamla sommarprat samt hoppas få höra mycket utav mina vänners röster.

 

8. Vad läser du?          
Latin och åter latin. Pluggar mest vetenskapliga växtnamn och för att få en ökad förståelse så försöker jag läsa lite latin. Möjligen kan jag varva dessa studier med att läsa någon av de två läsvärda böckerna Växter från världens ände av Eric Wahlsten eller Odling på växternas villkor av Peter Korn. Växter är det som gäller!

 

9. Vad tittar du på?          
Nu när det är latin som gäller så fyller jag alla vaser och glas med blomster. Vrider och vänder på tentaväxterna. Pressar blad under mina boktravar och jämför dem mot varandra.

 

10. Vad var bäst med sommaren?
Enaforsholmskursen i Jämtlands fjällen. Att jag lyckades färdigställa renoveringen. Att få krama momme samt att svinga sig upp i sadeln.

 

11. Hur ser dina höstplaner ut?
Jag ska se till att ta ut min kandidatexamen i trädgårdsvetenskap och därmed kunna titulera mig som trädgårdsingenjör. Jag planerar även att knyta ihop en del lösa trådar och planera för framtiden.

 

Listan hittade jag hos Ennui, en av mina favoritbloggar. Hur ser din höstlista ut?


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0