Hästliv

Ibland behöver man bara komma bort. Så jag tillämpade eskapism i dess rätta bemärkelse och följde med en vän till stallet. Det var verkligen evigheter sedan jag sist satt upp i sadeln, med tanke på att jag tidigare spenderat i stort sett all min lediga tid i stallet så var det lite sorgligt. Att träna tio hästar på en dag det gick bara bra det och knappt kände man sig mör efteråt, Annat är det idag! Inte för att mina ben håller på att ramla av, men nog måste jag erkänna att jag har lite träningsvärk idag. För Svante han kan han, men igår tyckte han att vi skulle ta det lite piano och ville inte riktigt kännas vid skänklarna. Inte alla gånger i alla fall, men så ser jag gårdagen som en premiärtur, lite som att lära känna varandra och säga hej.

 

 
Just det att säga hej känner jag mig förstummad över, för hur kunde det bli så? Från att dagligen ha mötts av dov fanfar av gnäggningar på morgonen när det var dags för utsläpp, till att låta det gå månader mellan dessa välkomsthälsningar. Det där ljudet som får det att kännas som en varm filt runt hjärtat, varför drog jag bort den? Varför slutade jag att rida? Det berodde aldrig på att jag slutade att uppskatta stunderna i stallet, utan för att jag nog började prioritera bort mig själv. Jag ansåg mig inte längre ha tid och speciellt inte här nere i Malmö, där det är långt till närmsta stall. Så det är näst intill ett måste att ha bil och det har jag inte, även fast jag haft körkort sedan jag fyllde arton. Men jag kan ju banne mig cykla 26 kilometer per dag, då borde jag också kunna cyklandes ta mig till ett stall. Men det har aldrig blivit och den där lappen om medryttare som jag så länge filade på, sattes aldrig upp på någon anslagstavla.

 

 

Summa summarum av gårdagskvällen är att det verkligen var skönt att komma in genom stalldörren. Att kvällen verkligen var guld och nu håller jag bara tummar och tår för att det kan få bli av, det där som jag går och suktar efter. Till dess så ska jag leva på känslan av en mjuk mule, doften av läderfett och stöv. För att inte tala om alla de underbara ljud som bara tycks kunna uppstå i ett stall och som är så underbara att somna till, för självklart har jag både en och två gånger sovit i en hästbox. 

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0