Sjuntan

Tjusningen med handarbete och själva essensen i syjuntan är att sitta tillsammans med sina kompisar och snacka medan man handarbetar. Allt ifrån det senaste skvallret till jämställdhet och växtfärgat garn hinner avhandlas under handarbetsstunden. Syjuntan är inte död eller en landsbygdsföreteelse, den är i högsta grad levande vill jag påstå! När jag bodde i Göteborg deltog jag i en och här i Skåne deltar jag i en annan som går under namnet Mormorsrutan (jag kände mig givetvis tvungen att lära mig virka mormorsrutor).

 

 

Förr var handarbete inte bara en konstnärlig hobbyverksamhet, det var snarare ett måste för en självförsörjande person att man kunde stoppa sina strumpor och laga hålen i skjortan. Tyvärr är det idag billigare att köpa en färdigstickad tröja än att köpa garnet till den, för att inte tala om den tid det tar att sticka en tröja eller ett par sockar! Men allt kan inte räknas i tid eller pengar och det man själv har skapat har ett oerhört mervärde, i alla fall för mig.

 
 

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0