En del av Sverige. En del av vårt kulturarv. En del av mitt hjärta och mina barndomsminnen.

 

Jag sitter här helt tårögd samtidigt som jag är fylld av nostalgi. Det kom sig nämligen så att jag stötte på ett klipp idag med ett par för mig, inte helt obekanta människor. Det är nämligen mina morföräldrar, Herbert och Elna Ottosson som figurerar i klippet där de visar hur det gick till förr. På den tiden då inte mjölken kom i tetrapack. Då man handmjölkade korna själv och man drack varm mjölk till frukost. Min mormor och morfar var en av Sveriges allra sista mjölkbönder och jag är ett stolt barnbarn. Mina morföräldrar var ett hårt arbetande par som vårdade den kultur som idag så gott som dött ut. Idag sker allt i stor skala med maskiner. Så var det inte för dem, det var med handkraft man kramade ut mjölken. Den varma mjölken som lade sig som ett skum i hinken. Så mjölkning, kosläpp, sträva kalvtungor och klingande koskällor i sommarnatten är några av de saker som sitter allra djupast rotade i mig.

 

 


Kommentarer
Postat av: Marléne

Åhh, vilken fin film :) Gamla minnen kommer till ytan och så kul att se Elna och Herbert :) Tack för att du delade filmen så vi fick se :)

2013-04-22 @ 18:34:32
Postat av: Anonym

Så fint, viktig film för oss som lever och brukar på samma sätt. Vi har husbehovsjordbruk med 2 mjölkande fjällkor. Önskar så att även vi hittar en liten fjällnära gård men det är inte så lätt. Till vidare blir vi kvar i Norrbotten med vårt. Tack för inspirationen. Sara

2023-04-16 @ 07:59:09

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0