Passion för mat

I fredags var jag på matmässan ute vid Eriksbergshallen. Varför jag skriver vid, var för att jag helt enkelt inte gick in! Jag valde istället att kila in mitt emot på hotell 11 där det var gratis inträde och föreläsningar hela dagen. Inledde med en örtskola, gick över till hur man bäst matchar ost och vin och avslutade med en bloggfotoskola


På örtskolan fick vi bland annat lära oss varför man inte ska tillsätta färska örter under matlagningen, utan efteråt (de eteriska oljorna försvinner annars). Vill man ändå använda örter så är den torkade varianten som sagt lämplig att använda vid exempelvis kokning.

 

Tips nummer tre- Salvian som blev kvar från Salvia Burron fick

hoppa ner i en flaska tillsammans med lite jungfruolivolja.

 

Tre andra användbara tips var att använda fett i matlagningen för att de färska örterna bäst ska komma till sin rätt. Att alla örter vill få sitt vatten underifrån det vill säga dricka med rötterna och inte få vattnet hällt över sig. Slutliga tipset är att örter som blir över från matlagningen antingen kan frysas in, klippas ner i ett örtsmör eller läggas in i en olja. Imorgon tänkte jag skriva lite om hur man bäst matchar ost och vin, för nu ska jag och styrketräna och greja lite innan bion!


Kommentarer
Postat av: Rinki

Wow, vilka spännande och bra tips! Och starkt av dig att inte gå in på själva mässan. Du verkar ju ha lärt dig riktigt bra saker på den där örtskolan, vissa saker har jag inte alls tänkt på tidigare. För ibland blir det ju lätt att man får färska kryddor över i krukan och det är inte alltid den överlever som växt tyvärr men det var ju smart att förvara dem i olja eller i ett kryddsmör. Frysa in har jag ju testat, dock.



Sv: Jo, hemmagjord pasta är verkligen ljuvligt, har hittills endast testat Tagliatelle. Men det kommer säkerligen att bli fler experiment framöver.



Jag är en bokmal och har förvisso lite annat nytt på min hylla, men när det är rea och jag har ett presentkort, ja det kliar i fingrarna minst sagt ;).



Hoppas att du har en underbar måndag också vännen, vad är det för bio du ska se på och duktig du är som styrketränar!



Kramar!

2012-02-27 @ 17:05:25
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: a Lady & a Tramp

åh, vad lyx! Jag vill också bo där det finns, och ha tid att gå på gratis föreläsningar!



Vad sa de om bloggfoto då?!

2012-02-27 @ 18:51:51
URL: http://www.johannawestberg.wordpress.com
Postat av: Malin

Intressant! Vilken fin flaska.

2012-02-28 @ 07:54:03
URL: http://inneoute.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0