Barskolan i Barcelona

Jag har alltid varit imponerad av bartenderyrket, men nu är jag full av förundran. Har som aldrig tidigare insett hur kompetenta människor det faktiskt finns där bakom bardisken! För det är inte gjort i en handvändning att bli en bra bartender. Det krävs massor av kunskap. Men också träning och åter träning. Och det är precis det jag sysslar med nu. Blir fullproppad med kunskap som jag sedan ska omvandla på andra sidan bardisken till en drink. Och det ska inte bara vara ett glas med vätska, det ska vara något som för kunden är gott också. Och gott vet vi alla är en definitionsfråga. För det som är gott för mig, kan vara avskyvärt för någon annan.

 

 

 

 


Kod? Glas? Garnityr? Metod? Ingredienser? Fem frågor som jag ska ha besvarat innan jag börjar att blanda det kunden vill ha. Och fort ska det gå. Sedan ska det ske på rätt sätt- speed rac skall föjas, pistolgreppet skall användas, galsunderlägget får ej glömmas och om det är beställt en cocktail som kan varieras i styrka (t.ex. tabaskon i en Bloody Mary), så skall kunden konsulteras. Det är enormt mycket att tänka på och även fast vi bara har 4-5 timmars skoldag så är man ändå helt slut efter dessa timmar. Så jag har inte än varit ute och sett så mycket av staden, mer än Camp Nou och det jag sett när jag varit ute och sprungit (löparskorna har kommit till användning).

 

Idag var egentligen dagen vi hade tänkt börja att utforska staden på riktigt, men på grund av ihållande regnoväder så valde jag, Jenny och Dan att stanna inomhus. För det är vi tre som bor tillsammans med lite annat folk på detta ställe. För det är som en jättestor lägenhet, där varje rum är privat, men med gemensamma badrum. Sedan är det Rozze (juristen som jag gick på fotboll med) samt Britt-Marie en kvinna från Notting Hill, som också går kursen. Så vi är bara fem stycken i klassen, detta pga. att cirka sju stycken fick förhinder just innan kursstarten. Men det är bara bra, för det gör att vi får än mer tid bakom baren!

 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0