När juldagsmorgon glimmar…

Här kommer min senaste krönika som går helt i julens tecken!

 

"Julen är för mig så mycket mer än bara paket och Kalle Anka. Det är känslan av att ha hela släkten samlad, att plocka ut go’ bitarna från julbordet och sedan avsluta allt ihop med ett enda stort mys, där vi tillsammans spelar spel och äter allsköns gotter.  Gotter bestående av allt ifrån knäck och kola till klenäter och egengjorda polkagrisar. Men julen är mer än bara en mathögtid, det är även dofternas helg med nejlika, pärlhyacinter och pepparkakskryddor.

 

Inlindad i alla dessa dofter och dignande julbord så ligger kärnan, gemenskap med nära och kära. Sedan är julafton för många svenskar dagen av traditioner och för mig är denna tradition att ta en julritt. Barbacka på en häst med flygande man och i Ammarnäsiskt vita landskap, då är det jul på riktigt!

 

Än juligare blir det dagen där på, när juldagen infaller och Burckhardts julpsalm plötsligt blir till verklighet. Sången införlivas och juldagsmorgonen glimmar verkligen och jag både vill och kommer att gå till stallet. Inte för att hitta Gud, men för att finna någon sömndrucken häst som vilar upp på strå. Juldagsmorgon är nämligen för mig synonymt med risselfärd. Jag och min stallkompis har gjort det till tradition att köra rissla till julottan. En väldigt mysig tradition som involverar att borsta bort snön från risslan, rykta och sela någon av hästarna och sist av allt tända facklorna baki ekipaget. Sedan är stämningen på topp där i fårskinnsfällen när vi till bjällerklang glider ut från gården mot kyrkan. Ute brukar det ha börjat ljusna, för klockan är inte längre fem och därför blir också passagerarna längs vägen lättare att upptäcka. För vi kör aldrig med tom rissla till julottan, utan varje år försöker vi glädja någon med en risselfärd tillika nostalgitripp.

 

Förutom risselfärden så trodde jag tidigare att alla firade jul som jag gjorde. Att alla hade en stor släkt på runt trettio personer som samlades för att skratta, umgås och ha det trevligt. Men jag växte upp och insåg att det är långt ifrån alla som har det så här bra! Att jag tillhör den mycket lilla delen av jordens befolkning som är så här lyckligt lottad! För alla har helt enkelt inte råd, medan andra saknar hem och familj och en tredje kanske har en familj, men som är fysiskt- eller psykiskttrasig. Jag och du må kanske gå en skimrande vit jul tillmötes, men det finns också dem som kommer att ha den motsatta. Ha det i åtanke och skänk en tacksamhetens tanke till det du har och kanske en peng eller två till behövande. Eller varför inte ge en hjärtejulklapp i år? För dig som inte känner till mitt nyss myntade uttryck är en hjärtejulklapp, en julklapp som gör gott för alla parter. En gåva som kommer från hjärtat och som går rakt in i någon annans. Ta efter Karl Bertil Jonsson på julafton och ta undan ett paket och ge det till en fattig! Men oavsett om du får ett paket av honom eller ej, så vill jag passa på att önska dig en riktigt, riktigt god jul och ett gott nytt år!"

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad fint du skriver !:) har alltid och drömmer fortfarande om en stor släkt som typ "Tomten är far åt alla barnen" men inser att det antagligen inte blir så:/ å andra sidan har jag en underbar familj och bara det räcker för min del har jag märkt de senaste jularna även om det hade varit mysigt med fler. Sköt om dig :) hoppas på läsa mer !! Kram , Anna ♥

2011-12-28 @ 10:20:19
URL: http://forestman.blogg.se/

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0