Den positiva nollan

Fyra av tio svenskar är sanna livräddare. Fyra av tio svenskar lämnar nämligen blod. Själv är jag ingen livräddare, men funderar starkt på att bli. För jag har nämligen insett att jag hitintills förväntat mig att få blod, samtidigt som jag själv inte ens bidragit med en droppe!

 

Jag tycker det är obehagligt med nålar, det är min anledning till varför jag hitintills tagit omvägen förbi blodbussen varje gång den rullat in i Sorsele samhälle. Eller något annat samhälle för den delen. Samtidigt så vet jag att jag är en positiv nolla och att det gör mig ovanlig på fler än ett sett. För det första så vet jag vilken blodgrupp jag tillhör och dels råkar denna blodgrupp den mest eftertraktade. Nollorna, vi som kan ge till alla blodgrupper oavsett de är A, B, AB eller nolla som en själv.


Du kanske inte vet din blodgrupp, men jag slår vad om att ditt personnummer det kan du som ett rinnande vatten. Så varför har du aldrig lärt dig din blodgrupp? Kanske har du aldrig lämnat blod eller läst Biologi B som jag och fått sticka dig själv. Hur som helst så kanske du funderar eller rent av ska åka utomlands nu i vinter. Lämna mörkret och kylan och dra till varmare trakter. Jag slår vad om att du har vaccinerat dig om du ska åka långt och allt är så gott som klart inför resan. Men har du någonsin slagits av tanken att landet dit du åker kanske inte alls har samma sjukvårdsrutiner som i Sverige? För här i Sverige så testas man undertiden som man får andra livsuppehållande produkter. Skulle man sedan vara i akut behov av röda blodkroppar, så använder man blod från 0-gruppen. Detta eftersom alla är mottagliga för en nollas blod.


Men så kanske inte alls rutinerna är i det land dit du kommer! Där kan kunskapen om din blodgrupp vara livsavgörande! Just därför kan det vara bra att hålla koll på både sin egen och sina närmstas blodgrupper, bara för att vara på den säkra sidan. Och för dig som verkligen, verkligen vill vara på den säkra sidan, tycker jag ska passa på att besöka blodbussen. Öka chanserna för att det ska finnas blod om det skulle hända dig något. Bonusen kommer i form av att du får reda på din blodgrupp, samtidigt som blodbanken får mer blod.


För mer blod behövs för att stora operatoner ska kunna genomföras i tid, att alla de med kroniska blodsjukdomar ska få sin regelbundna dos av nytt blod eller för att alla cancersjuka ska få den snabba vård de behöver, Kort sagt, det behövs det fler blodgivare och det är inte en eller två till det handlar om, utan tiotusentals! Att fyra av tio ger blod är på tok för lite! Speciellt när tio av tio förväntar sig att det ska finnas blod om det skulle hända en själv eller ens anhöriga något! Det har gett mig en ögonöppnare och ger dig förhoppningsvis dig också en, för att både jag och du kan rädda liv. Tillsammans kan vi bli livräddare, det enda som krävs är att vi pallrar oss till blodbussen!


Kommentarer
Postat av: a Lady & a Tramp

instämmer!

/en negativ nolla =)

2011-12-11 @ 13:27:51
URL: http://www.johannawestberg.wordpress.com

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0