Hajleverolja = Del av vaccin

Imorse blev jag upprörd när jag fick veta att sprutorna som nu delas ut med vaccin mot svininfluensan innehåller skvalen dvs. hajleverolja. Syftet är gott, att stärka kroppens immunförsvar. Men det kan göras på annat sätt, nämligen genom vegetabilisk framställning. Men det är inte Svenska Hajföreningen som bestämma, utan några svenska politiker som bara tänker på att spara pengar. Inte verkar de tycka att det är oetiskt att fånga och döda hajar som pigghaj, en hajart som redan innan är hotad av utfiskning när man kan spara pengar!? De utrotningshotade hajarna lär inte jubla där nere på havsbottnarna - men det tycks inte göra något, för det viktigaste är ju att spara. Spara, spara, spara. De tycker jag är ett bevis på att man inte tänker längre än vad näsan räcker. När man inte har en tanke på att ens handlande ger konsekvenser.

   Jag vet inte men det tycks för mig vara en idé att varna alla fiskallergiker, om nu sprutorna innehåller hajleverolja. Så att det inte händer en olycka...Men det har man säkert gått ut med och meddelat. 
     För att klargöra min ställning angående vaccinationen för övrigt så tycker jag det är upp till var och en att ta det beslutet. Själv är jag tveksam. För min egen del så är jag inte rädd att drabbas, men man kan vara en bärare av viruset och smitta andra, vilket inte är någon kul tanke! Så jag väger för och emot. 



Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0