VARNING: Frukten gör dig fet

Hörde på radion igår att en överläkare slagit larm om att frukt kan vara direkt skadligt för vår hälsa. Läkaren som är av manligt kön menar på att fruktosen som det finns rikligt av i frukt, kan vara direkt skadligt för din kropp och leda till bukfetma. Den nya vetenskapliga studien som publicerades i amerikanska medicintidskriften Journal of Clinical Investigation hävdar att frukt är sjukdoms. Och fetmaskapande!


"Frukt som mellanmål är förmodligen direkt skadligt genom att det ger oss insulinkickar, som bland annat hela tiden ökar fettbildningen i kroppen"




Nu får de väl ändå ge sig. Det senaste de nu varnar för är inte pandemin, utan för FRUKT! Hur galet är inte det säg?!

Livsmedelsverkets råd har länge varit att man ska äta minst ett halvt kilo frukt och grönsaker per dag. Eftersom tidigare forskning visat att det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och övervikt. Det är denna forskning som JAG tror på. Eftersom jag tror mig veta att:

Grönsaker är bra. Det ger mycket vätska, fibrer, vitaminer, mineraler men ändå lite kalorier och är mättande. Punkt slut.

P.S: Ni som nu är oroliga och hade tänkt sluta äta frukt eller kanske skära ner på det. Ni har en tuff tid framför er; eftersom det finns nämligen tre typer av frukter. Torra- och saftiga, samt sammansatta frukter. Till de torra frukterna räknas bl.a nötter och ärtväxter. Och till de saftiga frukterna hör stenfrukter, äppelfrukter och bär. Den tredje typen som finns är de sammansatta frukterna t.ex. jordgubbar.     

Det roliga för mig som läser biologi är att höra denna läkare säga att frukt inte är bra att äta, och att man istället ska satsa att äta på bär. Det hela blir lite komiskt när man vet att bären räknas till de saftiga frukterna. Så min fråga till denna läkare är snarare vad han menar med frukt? Uppenbarlige så är han inte så orienterad i växtriket, för då hade han kanske vetat att bären så som hans "frukter" räknas till de saftiga frukterna. Med andra ord, han säger emot sig själv lite. Om han nu inte enbart t.ex. syftar på undergruppen äppelfrukterna dit äpple och päron räknas? Då kanske man enbart ska slå larm för den gruppen? Om jag hade fått en sådan sjuk idé att varna för frukt tror jag att jag snarare skulle ha varnat för bären, dit bananen och apelsinen räknas, eftersom de innehåller en hel del fruktsocker. Som ni hör har jag inte riktigt fattat vad han varnar för :P




Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0