Onödigt vetande?!

Man kan lära sig en massa saker när man läser tidningen, syftar nu inte främst på den med icke glansiga papper där det alltid står en massa hemskheter. Utan i de magasin som faktiskt skriver om vettiga saker...
   Idag i väntrummet har jag dels fått ett flertal inredningsidéer, men tillslut så hade jag hunnit bläddra igenom alla dem och gick in på lättare träningstidningar som Kom ifor och Topphälsa. Några av alla de saker som fastnade var...
 
.....Idag när jag kom hem från Lycksele åkte vattenmelonen t.ex ut ur kylskåpet, eftersom jag idag läst att den visst skulle bli nyttigare om den fick stå i rumstemperatur. Inte vet jag om det är sant, men det skadar i alla fall inte att testa.
Om melonen kom ut ur kylskåpet så skulle halten av den nyttiga antioxidanten betakaroten samt lykopen öka med 20 %!

....Att jag planterat min citrusplanta i helt fel jord. Citronkärnorna vill ha lätt fuktad mineralberikad såjord och när plantan blivit decimeterhög så ska den planteras om i krukväxtjord och man ska tillsätta citrusnäring.
   Inte undra på att min lilla planta aldrig tar sig, jag har ju gjort helt fel! Nåja, sa kanske spana efter citrusnäring när jag far till stan, för någon såjord kan det i alla fall inte bli tal om nu. Plantan är ju för tusan någon decimeter.

.....Att jag nog bör införskaffa mig en gulranka, eftersom det stod att dem var lättskötta och tåliga. Och en riktig nybörjar växt. Något för mig med andra ord, men frågan är kanske om inte kaktus kvalar in på den mest lättskötta? Och dem brukar då inte bli speciellt långlivade hos mig. Det är nämligen den enda växten som jag har förmågan att vattna ihjäl, annars så brukar det vara tvärtom!

....Att de som bor i stan och kanske har tillgång till ett större bönsortiment än vad som finns på Konsum i Sorsele, kan införskaffa Adzukibönor som sägs ha renande egenskaper.
Har du fått tag på några bönor gör du som så att du rostar dem först i ugnen så att de torkar, sedan så ska man mala ner dem med t.ex. en kaffekvarn så att man får ett rosa pulver. Det enda du sedan behöver göra är att ta en nypa i handen, tillsätta lite vatten och så vips har du en ansiktstvätt! Bara att massara in och sedan skölja av med ljummet vatten. Kan vara skojigt att pröva, bara för att ha testat det =)

Oj vad tiden flyger iväg och här blir inget vettigt gjort. Har i och för sig sökt till olika program nu till hösten. Men så kort är inte min lista att den redan hunnit avverkas. Och nu kommer det då folk också.

Ciao!


Kommentarer
Postat av: kusinvitamin

Sa harligt att lasa fran dig! hade massor med slaktmejl idag, mkt pga av ett paket med presenter till umea och kusinbarn dar. du kanske hann se? oroa dig inte for att vara bortglomd du heller =) finns manga fina smycken har och har borjat tillverka sjalv ocksa eftersom jag inte har mkt att gora forutom att jobba och prata med min familj och lagnta efter min egen. Vad har du sokt for program?? kram

2009-03-17 @ 22:50:27

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0