Saftkokning

Förra helgen fick jag en idé, eller kanske snarare tid till att göra det jag tänkt på.
Jag gjorde nämligen saft på älggräs. Kanske låter lite konstigt, men jag var sugen på att testa. Speciellt eftersom det i receptet stod att det smakade som flädersaft, vilket jag älskar. Men eftersom jag bor där jag bor och därmed på ett ställe där flädern inte växer, ja då tar man till alla knep. För man vet ju aldrig förrän man har testat!


 

Älggrässaft

Gör så här:
1. Plocka 50-60 stora älggräsblommor.
2. Skölj blommorna och 2-3 st citroner.
3. Skär citronerna i skivor och varva dem med blommorna och 2 kg socker i en stor skål.
4. Koka upp 2 liter vatten och lös 60 g citronsyra i. Häll i vattnet i skålen och rör om väl.
5. Låt blandningen stå övertäckt på en sval plats i 4-5 dagar. Rör om då och då.
6. När tiden gått, sila av saften och häll upp på rena flaskor.




Nu ska jag ut och skörda lite rabarber, för här ska bli mer safttillverkning!






 


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0