Spöktimman

Vaknar upp av att jag fryser, klockan visar prick midnatt. Allt är tyst och stilla. Lite för stilla inser jag snabbt och upptäcker att tåget står stilla. Det är nästan kolsvart inne i kupén, men det är ändå så pass ljust att jag kan urskilja trädsiluetter. Rar slutsatsen att vi befinner oss inne i skogen.

     Det är tyst, vilket är väldigt konstigt med tanke på att jag befann mig i en fullsatt sittvagn innan jag somnade. Ställer mig upp för att se vad som händer. Men när jag reser mig upptäcker jag att benen inte bär och jag är nära att ramla framlänges i vagnen, golvet lutar nedåt. Och det är kallt

 

Det hörs som en inledning på en rysare, men det är faktiskt inget som jag har hittat på. Detta var min verklighet i natt då jag vaknade upp och upptäckte att allt inte riktigt stod rätt till.

   Tåget hade inte spårat ur eller krockat. Dock så hade loket frusit sönder så att vi blev stående på ett lutandepass, med en sjö på ena sidan och en brant bergvägg på den andra.

    Klockan tolv, då jag vaknade hade vi stått stilla i en timme och redan då hade det börjat bli små kyligt ombord på tåget. Vi hade ingen ström ombord på tåget och därmed heller inga element som värmde. Ej heller någon täckning.

    Det fanns dem som blev ordentligt upprörda, vilket jag kan förstå. Om jag skulle till Thailand hade nog jag inte heller varit allt för glad om jag hade missat min flight. Men som jag och tjejerna som satt brevid mig sade, det fanns inte så mycket vi kunde göra annat än att vänta. Och vänta det gjorde vi. Det dröjde över 4,5 timme innan tåget hade börjat att rulla i rätt riktning igen, då ordentligt försenade.

     För mig personligen så gjorde det inte så mycket. Ja visst, jag skulle ner till Robert och jag ville så klart komma fram så fort som möjligt. Men jag hade inget flyg eller möte att passa, eller begravning som killen mitt emot. Honom tyckte jag faktiskt ordentligt synd om är han satt med sina ledsna ögon. Hade åkt ner för att ta ett sista farväl av en nära släkting och så hinner han troligtvis inte ens fram i tid innan allt ihop är över!

    Så personligen, så hade jag det inte allt för hemskt. Jag menar dels så var det ganska mysig att det var mörkt (hade legat och stört mig på alla lampor innan jag somnade). Sedan så fick de som behövde filtar, men de fanns i en begränsad mängd och eftersom jag hade min vinterkappa så avstod jag. Men det blev ändå lite kallt och mitt säte var inte allt för bekvämt. Men de bjöd på frulle imorse och sedan så har SJ en resegaranti, vilket innebär att jag kommer att få tillbaka mitt biljettutlägg. Det var då en kille som sade det imorse i alla fall, har än inte kollat om det stämmer. Men det var i alla fall samma kille/man som påstod att vi haft 10 grader inne i kupén i natt. Men vart han fått de uppgifterna ifrån vet jag inte, tvivlar då på att han hade en termometer i fickan! Men det var faktiskt ganska så kallt…

 

Men nu har klockan tickat på ordentligt, måste börja dra mig upp mot Uddevallas ishall nu. Robert ska spela!

 

 

Tillbaks till kylan….


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0