Hästar, grisar och pepparkakor

Igår, när jag äntligen hade kommit mig hem ifrån Lycksele och middagen var undanstökad så satte jag på en julskiva. Pepparkaksdegen som fått stå över natten var klar, och bars därför upp, knådades och kavlades ut på bänken. För att slutligen bli stansad av pepparkaksformar i diverse storlekar och mönster. Och medan jag bakade stod jag och halv sjöng Alice Tegnérs gamla sång:


En sockerbagare här bor i staden,
han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora han bakar små,
han bakar några med socker på

Och i hans fönster hänger julgranssaker
och hästar, grisar och pepparkakor.
Och är du snäller, så kan du få,
men är du stygger, så får du gå


    
      Årets coolaste formation blev nog jultomten med sin släde. Men eftersom renarna inte var så snygga, så byttes de ut snabbt ut mot hästar istället. Så nu är hästtjejen helnöjd :)
      Men det återstår att se hur nöjd jag kommer att vara efter jag dekorerat allt klart. För jag är nämligen inte klar än. Jag började lite smått igår, men det gick inget vidare så jag beslutade mig för att skjuta upp spritsandet till någon annan dag då jag hade mer ork.  För att baka upp en dubbel sats pepparkaksdeg visade sig ta betydligt längre tid, och ork, än vad jag hade trott!





Nu är det så himla fint ute om dagarna, när solen kommer fram och snökristallerna gnistrar i träden...

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0