Uppsittning på unghästen Eisa

I förrgår var det typ en toppendag eftersom det inte blåste så mycket, runt 13 sekundmeter bara, så med isländska mått mätt så var det otroligt lungt. Så lungt att jag jobbade med Eisa, en unghäst i nervigaste laget. Dock så gick sadlingen och så småningom även tränsningen bra. (Hon är nämligen våldigt rädd om sina ögon, eftersom här på Island så märker man hästarna i öronen och Eisas märkning är inte allt för vacker..). Men tillslut så satt i alla fall tränset på plats och jag kunde sitta upp. Som tur var så hade jag bett Dori att hålla henne när jag satt upp, eftersom vi inte visste hur hon skulle reagera i och med att det var första gången hon hade en ryttare på ryggen. Det var verkligen tur, för hon flippade ur totalt. Jag var bokstavligt talat livrädd, inte för hästen, utan för plåttaket som stack ut på två av paddockens fyra sidor. Plåtkanterna var nämligen i precis lagom höjd för att halshugga mig om Eisa kastade sig mot väggen (vilket hon titt som tätt också gjorde, men jag hann som tur var ducka). Men slutligen lugnade hon ner sig och då tyckte jag att det var dags att avbryta. hade tänkt att ride henne igår också, men det blev aldrig av pga. det dåliga vädret (ca. 14 sekundmeters blåst och regn dvs. inget vidare bra väder att träna en stirrig oinriden unghäst). Dock så har de islänningar som jag iaf. har stött på en liten annorlunda syn på vad blåst är. De tycker nämligen att det blåser litegrann när vinden viner i 20 sekundmeter. Det är ju bara "vanlig blåst". Inget konstigt alls.

     Jag ska säga er att jag, personligen tycker att det är ganska kraftig vind. Speciellt outhärdligt blir det när det samtidigt haglar. Det känns som man är mitt uppe på karlfjället och det regnat spik på en. och det värsta av allt är att man inte kan söka skydd någonstans, för det finns inte direkt några träd att ta skydd bakom.

Men åter till blåsten som viner ute, i 20 sekundmeter, dvs. "vanlig blåst", så blåser mina ryktborstar bort (har fler än en gång fått sprina ut på åkern och hämta dem). När dessa vinadr viner, så ligger jag mer än sitter på Styrmír. Det är svårt att andas i blåsten och ögonen tåras även fast man bara skrittar och för att inte tala om galoppen då tårarna bokstavligen rinner nedför kinderna.  Under de värsta vindilarna kan man bara stanna och vända ryggen mot blåsten och vänta på att det ska "lugna ner" sig lite, innan man rider vidare.

     Men nu ska ni inte tro att jag jämt är en kämpe, när det är över 23 eller så, brukar jag dra mig in med en sadel eller något annat som behöver smörjas. Sedan så finns det ju en hel del innomhus aktiviteter, antingen inne i fårhusen eller inne i boningshuset. Tvättkorgen är t.ex. ett aldrig sinande berg som man kan ta sig an, eller att leka med Freiya och Tryggvi.


P.S: Jag hade visst fel angående Grey´s. Den serien sänds visst här på Island,  dock inte på någon av de vanligare kanalerna. Dvs. en kanal som detta hus saknar : (


Kommentarer
Postat av: [email protected]

ehej
vad roligt att läsa din dagbok! nu får man veta lite hur du har det.vi har det bara bra, vi har varit i stugan över helgen. igår gick åskan!och sen blev det spöregn hela natten. vattnet stiger..
idag har jag skickat ett paket med torkad frukt och böcker,jag glömde salvtuben,den kommer i nästa leverans. har glasögonen kommit än?rebecca vill att du hör av dej, hon har provat att ringa på ditt gamla mobilnummer men du svarade inte.nu ska vi gå till lena och äta nåt spännande som vanligt.
gissa vad johanna hade lagat för gott första kvällen de kom dit-linssoppa!
källarpappan hälsar! lars är ute och springer

2008-05-04 @ 16:22:12
Postat av: Johanna

Hej Lisa!
Vad kul att du startat en blogg också! =) Är ju ett så perfekt sätt att hålla alla uppdaterade, skriva av sig själv, komma ihåg senare etc. Och vad duktig du är på att skriva!
Och jag håller med Lars, lägg upp lite bilder! speciellt när du skriver om de fantastiska vyerna!

stor kram! /Johanna

2008-05-04 @ 22:01:23
URL: http://johannawestbergs.blogg.se
Postat av: farfar

Hej Lisa
Du har en helt underbar blog. Jag ska testa med en kommentar och prova om det går fram. Vi tycker verkligen syd om dig med blåst och hagel när vi har 25 gr. med svag vind och en helblå himmel. Det där med inridningen låter farligt.
Många kramar från farfar och Marie-Anne.

2008-06-02 @ 21:34:12

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0