Nya tider

Mitt första blogginlägg som jag skrev, handlade om olikheter mellan Sverige och Island.  Här kommer ett till som tar upp samma sak, skillnader mellan dessa två länder..


Här är inte dagstidningarna ihop häftade som hemma i Sverige. Utan här är alla sidor lösa, så det gäller att inte tappa dem för då lär det bli roligt att "sätta ihop" den.

På de isländska almanackorna finns inga namn, dvs. här firar man aldrig någons namnsdag. Flera islänningar som jag har träffat vet inte ens vad det är, och när man försöker förklara tycker de bara att man kommer från ett bra märkligt land.

Ett tips kan vara att inte klaga på bensinpriserna hemma, här kostar nämligen besinen över 15 kr/l och diseln är ännu dyrare. Detta har gjort att de flesta lastbilschafförer gått ut i strejk mot den allt för dyra bensinen.

Här råder det typ "medelhavstider" och med det syftar jag på mattiderna. Dels så äter vi inte middag här, utan kvällsfika. Och detta fika intar vi ca. halv nio på kvällen. Igår bestod min middag/kvällsfika av en majskolv.

Islänningarnas "lättmjölk", är inte så fettsnål som namnet antyder. Den är nämligen något fetare än våran vanliga mellanmjölk. Fast den förekommer sällan i detta hus, vi använder oss mer av Nýmjólk. En mjölk som är betydligt fetare än våran vanliga gröna mjölk. Första gången jag smakade den var en morgon till gröten. Det smakade som grädde, vilket inte skulle ha varit allt för långsökt med tanke på att jag inte riktigt hade vaknat än.

Tiden. Som mamma med all sannolikhet har märkt, så befinner jag mig inte riktigt i samma tidszon som hon gör. Den isländska tiden är två timmar EFTER den svenska.


Kommentarer
Postat av: Elina Andersson

Hej Lisa!
Gud vad roligt att läsa om hur det är på Island. Jag suger i mig all information för jag ska dit och jobba fr.o.m juni. Mjölk som är som grädde, blåsigt och tiden, allt det kan jag acceptera. Men vad händer med maten? varför inte middag, alltså är det mer frukost, lunch och så då?

Vart på Island är du?

Så himla roligt att du får jobba med islänningar. Dock trist att de inte tar hand om hästarna bättre, men då ännu bättre att du är där. Ge inte vika för det du tror på.

Ännu roligare att läsa dina inlägg om livet på gården där du är. Men inte alls lika roligt med blåsten. Alltså jag ska vara i västfjordarna exakt vid kusten, längst ut till väst i Europa och haha jag kommer ju inte alls kunna gå ut om det är som du berättar?

Hjälp vilket långt inlägg det här blev.
Ta hand om dej!

2008-05-12 @ 18:53:32
URL: http://anderssonelina.blogg.se

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0