Island

Nu är jag äntligen på Island!!
Som jag har längtat, men visst var det lite pirrigt innan man väl kom hit. Nu har jag dock varit här i 8 dagar, men redan första dagen kom jag fram till att Island helt klart är ett toppenland, eftersom att...

  • Det finns hästar åt vilket håll man än kollar
  • Det finns INGA ormar! (Kan ni fatta?! Inga super skämmande saker som ligger i gräset och väser, och som man hela tiden måste vara rädd att man ska bli biten av)
  • Spindlarna här är så pyttesmå att inte ens jag är rädd för dem : )

Dock så har allting en baksida..

  • Det blåser precis HELA tiden! Det enda som kan variera är styrkan på eländet.
  • Alla serier, FÖRUTOM Grey´s sänds på tv:n. Jag menar har islänningarna inte insett charmen med snygga läkare som springer runt i vita fladdrande rockar?! Det är helt klart hög ögongodis faktor!
  • Språket. Det härstammar från Fornnordiskan och det hörs inte så svårt när man hör det. Men vänta bara tills du möter en islänning som börjar lägga ut texten! Jag menar, jag fattar typ inte ett ord när de går igång! Det går aldelens för snabbt och sedan mumlar endel också, vilket inte direkt gör saken bättre.  Men att kommunicera på isländska är ändå bättre än engelska. För en islänning som bryter på isländska och mumlar medan han pratar,  gör att varje konversation blir en gissningslek. Och den leken leker jag typ varje dag här hemma på gården. Oftast får jag ett ledord och ska utifrån det komma på vad som menas. Det är lite klurigt, men de "små grå" får iaf. jobba : )
  • Lite hemlängtan har man allt ibland, men det försöker jag förtränga genom att arbeta ännu lite hårdare.

P.S: Hörde att pappsen visst hade blivit Rudolf med röda mulen. Han hade visst lyckats bränna näsan rätt så rejält när han var uppe på fjället. Som pricken över i:et hade han visst fått vita streck under ögonen, efter allt kisande mot solen. Lillebror har också kommit hem, är dock lite avis för att han fick fara till Barcelona och se Barcelona spela mot Manchester United. Så nu är alla utom jag hemma och det lär dröja innan jag kommer hem..

Men nu är det arbetsdags igen! Ciao!


Kommentarer
Postat av: lillebor

här få du skriva ofta, så sidan blir levande, å ksk lägga in nån bild ibland som på johannas. bra jobb

2008-05-02 @ 10:35:43

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0