Vårvinter

Under de få dagar som jag varit hemma har det hända otroligt mycket. Eller det är förresten inte så få, snarare fem dagar har förflutit sedan jag kom till nordligare breddgrader. Men på dessa dagar har det hänt mycket om man ser till omgivningarna! Nu är det kala fläckar på sina ställen uppe på fjälltopparna. Det är inte längre helt vitt. Inte heller vår gräsmatta tyngs längre helt av snö, utan här och där sticker strån av fjolårsgräs fram. Islossningen har bokstavligt talat brakat loss och hotat att ta med sig bastun på färden. Ett hot som för denna gång ser ut att vara över, eftersom de värsta ismassorna flöt förbi nu ikväll. Uppe till fjälls så går det inte snö- utan vattenskred! Fortsatt nederbörd i kombination med värme skulle nu medföra en ordentlig vårflod. Kanske en i stil med den som var våren -95. Hur som helst så är det härligt att vara hemma bland fjällen igen. Alla har åkt, så nu är det bara jag, mormor och Mickan kvar. Den sist nämnda roar sig kungligt på raningarna med att jaga möss. Jag själv sitter på mormors bro i kvällssolen och tittar på de glittrande isblocken som åker förbi. Även tranorna med sina långa ben beskådar vårens spektakel från den yttersta kanten av raningen. Vadarfåglarna glädjs åt de dammar som bildats vid varje dike och guppar glatt omkring, hela tiden ivrigt snattrandes. Även videkissarna talar sitt tydliga språk, nu är våren på väg!


Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0