10 saker jag önskar mig- uppföljningen

I juni plitade jag ner tio önskningar här på bloggen och nu tänkte jag att det var dags för en liten uppföljning:

1. Mest av allt önskar jag att alla i min familj får vara friska, lyckliga och må bra.

Detta är en önskan som alltid står högst upp på listan, alltid!

 

 2. Att Vilas inskolning ska gå bra och att hon ska trivas på förskolan.

Inskolningen gick väldigt bra och hon trivs som fisken i vattnet på förskolan. Är så glada att valet föll på den förskola som Vilja nu går på <3

 

3. Att pumphuset blir klart under sommaren, både exteriört men även interiört och att allt snart är monterat och klart så att det går att driftsätta.

Vi är nu inne i december och igår blev allt klart invändigt. Utvändigt återstår panel och målning, så än är vi inte riktigt i hamn.

 

4. Att grävis kommer och att de gigantiska avloppstankarna går att installera. Nu har vi miljötillståndet, tankarna är hemma Kvar är att få ner tankarna i marken vilket jag hoppas kommer ske denna sommar tillsammans med markmodulering. Håll en tumme att vi mätt rätt och att provborrningarna inte endast var lyckokast! 

Provborrningarna var inte ett lyckokast. Den plats där tankarna tillslut förlades, där hade vi inte ens provborrat. Grävis kom inte under sommaren, men i slutet på september. Men bioreningsverket kom ner i backen tillslut och det är det som räknas <3

 

 5. Att vi ska lyckas restaurera jordkällaren. Går ihop med punkten ovan, eftersom planen bland annat är att lägga på massor. Men även se över dörren och golvet.

Här är vi nästan i mål, det är skärmen som behöver skäras till. Sedan återstår det att observera hur jordkällaren mår till våren, men så här långt tycks allt fungera som det ska.

 

 6. Att skörden inte slår fel, utan att vi får gott om potatis, lök, pumpa, squash, tomater och chili. I år har vi ett litet men naggande gott startfält- 150 kvadrat (som senare blev 200 kvadrat) fick räcka att handgräva med spade detta år och växthuset som är snett och vint funkar skapligt som växthus.

Potatis, pumpa, tomat och chili levererade, men det var fänkålen som slog oss med häpnad. Löken blev det just ingenting med och squashplantorna åt mördarsniglarna upp.

 

 7. Att samtliga plantor från Spezialplants ska rymmas i bilen och att vi får låna den bil som det lutar emot.

Vi fick in allt, men så krävdes det också att vi bytte bil med Carl. Volvon slukade samtliga växtbackar, men det var trång och framförallt olidligt varmt eftersom luftkonditioneringen inte fungerade. Under den resan körde vi även lite fel och träffade på en mycket förvånad bäver längs vad som måste ha varit en traktorväg.

 

8. Att restaureringen av Blomsterlottas ska gå bra. Kommer jobba större delen av min semester (som är 2 1/2 vecka) med att genomföra ett stort projekt tillsammans med några andra driftiga personer. Undertecknad är projektledare.

Hela semestern vigdes till projekt Blomsterlottas trädgård, inklusive min födelsedag. Men själva planteringen gick bra och många flitiga händer hjälpte till, nu återstår det att se hur allt etablerar sig. Det kan jag uttala mig om först till våren.

 

9 & 10. Denna punkt innefattar två önskningar- att vi får barnvakt så att jag och maken kan jobba på tillsammans. Drömmen vore att kunna röja sly upp mot vägen samt klyva bort den sist veden så att vi kan göra fint runt vedboden samt måla den och snygga till infarten.

Ironiskt nog så har vi röjt på hela tomten förutom kring vedboden. Kanske att vi en fin vinterdag prioriterar att göra ett ryck om vi lyckas få barnvakt. Vi skulle även behöva flisa upp alla högar med sly och grenar som vi samlat ihop, men det är inget man gör med en litet barn.

 

Kommentarer

Tack för att du lämnar ett avtryck efter dig!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0